Legeskibet har lagt til kaj i Dragør

Det fantastiske Legeskib “HALMØ”, som er en Danmarks smukkeste skonnerter fra år 1900, har lagt til kaj i Dragør i forbindelse med skibets sommertogt, som inkluderer anløb i 18 danske havnebyer. Dragør er første stop på turen hvor skibet ligger til kajs fra i dag og frem til d. 15. maj.

Skonnerten “Halmø” ligger for kaj i Dragør frem til den 15. maj. Foto: DragørNyheder.dk

Aktiviteterne omkring det gode Legeskib er allerede i fuld gang med børn fra SFO´er og institutioner som deltager i “Leg på Kaj”. Alle interesserede er velkommen hver eftermiddag og weekend.

Havnen summer af glade børn og leg i forbindelse med aktiviteterne omkring Legeskibet. Foto: DragørNyheder.dk

Fredag den 11. maj er der Store Legedag på havnen

Når store legedag løber af stablen på fredag den 11. maj kl. 10-16 vil der være et tæt pakket program for dagen med følgende aktiviteter:

  • Presseevent og lancering af sommertogt 2018
  • Et sjovt legeprogram på og ved skibet – hele dagen
  • Legeskibets legematroser sætter gang i fællesleg
  • Fri leg på Legeskibets lege-installation, der er fyldt med fede aktiviteter
  • Workshop på udvalgte tidspunkt i parkour, dans og den gode kamp
  • Besøg også selve Legeskibet, Lilla Dan, og få et indblik i en ægte sømands hverdag.
  • Motorbådsklubben byder på øl/vand og pølser samt musik med ”De tre måske fire”
  • Roklubben stiller op med romaskiner
  • Ungdomsskolen viser deres nye motorbåd frem, giver sejlture i den, og kl. 15.00 bliver båden døbt af formand for Skoleudvalget Lisbeth Dam Larsen
Havnen er omdannet til en stor legeplads frem til den 15. maj. Foto: DragørNyheder.dk

Om skonnerten “HALMØ”

Det er en af Danmarks mest velholdte skonnerter.
Den over 100 år gamle skonnert er bygget af Rasmus Møller, der også stod bag mange af de smukke fyrskibe for den danske stat. Halmø løb af stablen i Faaborg den 9. april 1900.
Efter søsætningen sejlede Halmø som fragtskib og indenrigspaket. Under 2. verdenskrig deltog skibet i den dramatiske redning af de danske jøder til Sverige. Det foregik fra havnen i Gilleleje.

Stor ombygning fra fragt til passagerer

I efterkrigstiden og frem til omkring 1970 sejlede Halmø i fast rutefart fra Nyhavn til Sæby for de københavnske bryggerier. Herefter blev hun lagt op i Sæby og begyndte at forfalde.
I 1974 forelskede bådebygger Freddy Jørgensen sig i hende på havnen i Sæby. Sammen med sin søn brugte Freddy Jørgensen de næste 11 år på at restaurere, ombygge og indrette Halmø som en klassisk yacht. Det oprindelige lastrum blev nænsomt restaureret og ombygget til sikker sejlads med gæster.

Damen med de hvide sejl

I 2009 skiftede Halmø atter ejer, og der er siden udført en del arbejde på hende. Det er Halmøs faste besætning på to, der vedligeholder den gamle dame. Da skibet i 2015 skulle have nye master, rig og bovspryd tog de selv ned i en skov på Sydfyn og udvalgte de helt rigtige Douglas grantræer til formålet.

Foto: De Forenede Sejlskibe

J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg høvlede træet, og besætningen lakerede og monterede selv master og hele riggen. Hidtil har Halmø sejlet med røde sejl, men den 5. august 2016 blev damen klædt i helt nye, hvide sejl.

FAKTA
Total længde: 32 meter, 105 fod
Skrogets længde: 23 meter, 75 fod
Bredde: 5,96 meter
Dybgang: 2,50 meter
Brutto ton: 58,71
Netto ton: 16,73
Sejlets areal: 350 m2
Kaldesignal: OUXV
Motor: 170 HK, Gardner diesel
Bygget: 1900 hos skibsbygmester Rasmus Møller i Faaborg
Restaureret: 1974 – 1985

“Halmø” er nænsomt restaureret og fremstår som en af Danmarks smukkeste skonnerter. Rammen i Dragør havn findes næppe smukkere. Foto: DragørNyheder.dk
 
 

Seneste artikler

 
 
 

Fik du læst?