SAS udvider flåden med nye klimavenlige langdistancefly

SAS udvider sin flyflåde med tre leasede Airbus A321LR langdistancefly. Det giver SAS mulighed for at tilbyde flere interkontinentale ruter, bedre forbindelser, færre mellemlandinger og kortere rejsetider til og fra Skandinavien. Det første fly vil blive sat i drift allerede i 2020, skriver SAS i en pressemeddelelse.

SAS pressefoto

Flytypen Airbus A321LR er et narrow-body-fly, der er specialudstyret, så det kan flyve længere strækninger end de almindelige Airbus A321neo-fly, som SAS opererer med, skriver SAS i deres pressemeddelelsen og fortsætter;

Airbus A321LR har rækkevidde til at nå det nordøstlige USA, som er et af SAS’ vigtigste interkontinentale markeder, og destinationer i Canada, Mellemøsten og Indien fra Skandinavien.

– Det her er en helt ny flytype for SAS, og den passer utrolig godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi glæder os til at kunne tilbyde nye ruter og til at se, hvordan vi bedst benytter Airbus A321LR i produktionen, siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS.

SAS’ nuværende interkontinentale ruter flyves af wide-body-fly med plads til op til 266 passager. Airbus A321LR er et mindre fly, hvilket giver SAS mulighed for at fylde flyet på nye ruter. Det kan fx være nye destinationer på mindre markeder eller eksisterende destinationer fra mindre byer. I dag flyves al SAS’ interkontinentale trafik fra de tre skandinaviske hovedstæder.

Airbus A321LR er den nyeste flygeneration, og sammenlignet med den forrige generation forventes flyene at reducere CO2-udslippet i samme størrelsesorden som SAS’ Airbus A320neo-fly. CO2-udslippet for disse er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med et lige så stort fly fra den forrige generation.

 

– Klimaspørgsmålet er afgørende for SAS, og vi vil gå forrest i at drive omstillingen til en mere bæredygtig måde at rejse på. Vi har som målsætning at mindske CO2-udslippet med 25 % frem til 2030, siger Rickard Gustafson.

Arbejdet med at planlægge de første ruter og kabinekonfigurationen for den nye flytype er allerede i gang. SAS vil løbende informere om de nye ruter i løbet af 2019, og det første Airbus A321LR-fly vil blive sat i drift i løbet af første halvår af 2020.

 

Seneste artikler

Gymnasieelever til kinesisk efterårsfest

På Ørestad Gymnasium kan eleverne vælge kinesisk som valgfag. Det er atypisk at kunne studere kinesisk allerede i 1.g. Men gymnasiets elever er ikke i tvivl; kinesisk er et spændende fag, der åbner mange døre. I september var kinesiskelever fra 1.g til efterårsfestival i Kinesisk Kulturcenter, hvor de fik anledning til at prøve deres kundskaber af i praksis.

 
 

Fik du læst?