Uge Sex: Skoleskemaet har fokus på unges intime grænser

Når skoleklokken ringer ind mandag d. 4. februar starter en landsdækkende temauge om unges intime grænser. Uge Sex 2019 hedder temaugen og den stiller skarpt på grænser. Det er undervisningsministeren som i morgen skyder den landsdækkende Uge Sex 2019 i gang på Lergravsparkens Skole på Amager.

Foto: sexogsamfund.dk

Hvor går min grænse? Og hvordan mærker jeg andres? Når det d. 4. februar 2019 ringer ind til årets Uge Sex, er der fokus på grænser – og på, hvordan man udvikler kompetencer til at mærke egne og andres grænser og respektere dem, skriver Sex & Samfund i en pressemeddelelse;

Når Uge Sex åbnes landet over får elever på alle grundskolens klassetrin mulighed for at undersøge og diskutere grænser og grænseoverskridelser i forhold til krop, køn og seksualitet. De kommer både til at reflektere over, hvordan det kan være positivt at udfordre ens egne grænser, for eksempel i forhold til at tage initiativ til et kys. Men der vil også være fokus på, hvad man kan gøre, hvis man har overskredet egne eller andres grænser, eller ser andre få overskredet deres.

“Med et øget fokus på grænseoverskridelser og krænkelser i samfundsdebatten, er der kommet opmærksomhed på, at vi som samfund har et stort ansvar. Børn og unge skal lære at mærke egne og andres grænser, så man kan forstå og respektere dem, og det fundament bliver skabt fra de små klasser” siger generalsekretær i Sex & Samfund Bjarne B. Christensen.

ØGET FOKUS PÅ GRÆNSER

I de seneste år har der været et stigende fokus på grænser og grænseoverskridelser både online og offline. Særligt i kraft af børn og unges digitale hverdagsliv, er der opstået nye typer af konflikter og krænkelser i relation til køn, krop og seksualitet, som for eksempel billeddeling uden samtykke.

Foto: sexogsamfund.dk

Med et øget fokus på grænseoverskridelser og krænkelser i samfundsdebatten, er der opstået et større behov for at styrke dialogen om grænser og respekt for sig selv og andre. Gennem undervisning af eleverne helt ned til de yngste klasser, skabes der et fundament for, at børn og unge tidligt i deres liv udvikler et sprog og en øget opmærksomhed på grænser, så man har bedre mulighed for at mærke og respektere dem.

UNDERVISNINGEN TILPASSES ELVERNES ALDER

0.-3. klasse handler undervisningen typisk om kroppen, grænser, køn, følelser og familie: Hvad vil det sige at have det godt? Og hvad der skal til for, at vi kan være sunde og raske og have det godt med vores venner og familie? Vi lægger vægt på de nære relationer i familien og klassen – og de rettigheder, der knytter sig hertil.

4.-6. klasse handler undervisningen især om sundhed, identitet, pubertet, køn, følelser og familier. Derudover sætter vi fokus på rettigheder på de sociale medier, og fokus på at styrke elevernes evner til at sætte grænser og få kendskab til egne og andres rettigheder.

7.-10. klasse handler undervisningen om det spirende ungdoms- og seksualliv og om emner som prævention, graviditet, sexsygdomme og seksualitet. Derudover tilføjer vi dimensioner om rettigheder på nettet og mere samfundsmæssige perspektiver for eksempel i forbindelse med billeddeling.

TAL OM KROP OG FØLELSER

Foto: sexogsamfund.dk

Som forælder spiller man en vigtig rolle i forhold til at lære sit barn om krop, følelser og grænser.

Vi har samlet tips og inspiration til, hvordan man kan tale med sit barn på den gode måde. De tre foldere indeholder de emner, som er mest relevante på hvert alderstrin.

Find mere inspiration til samtalen: www.sexogsamfund.dk/forældre. Du kan også læse mere om temaugen her.

Kilde: sexogsamfund.dk

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?