Københavns Lufthavn lancerer ny klimastrategi, som ud over at sætte ambitiøse mål for lufthavnens klimaaktiviteter skal sikre, at lufthavnen bliver CO2-neutral allerede i år.

Københavns Lufthavn (CPH) lancerer i dag sin nye klimastrategi, som skal skabe fremtidssikrede og reelle løsninger på luftfartsbranchens klimaudfordringer, skriver de i en pressemeddelelse;
Målsætningerne i strategien er:
- CPH skal være en CO2-neutral lufthavn i 2019. Dette realiseres gennem en fortsat indsats for at nedbringe den udledning, som CPH har kontrol over (dvs. CPH’s energi- og brændstofforbrug samt medarbejderes forretningsrejser) samt ved at foretage klimakompensation, der neutraliserer CPH’s restudledning ved at støtte CO2-reducerende projekter i Danmark og andre lande.
- CPH skal være en emissionsfri lufthavn med emissionsfri transport til og fra lufthavnen i 2030. Dette realiseres ved, at CPH bl.a. fortsætter sine investeringer i solcelleanlæg og understøtter den grønne omstilling af landtransporten ved at styrke opladeinfrastrukturen til elektriske køretøjer på og uden for lufthavnens område.
- Hele lufthavnen skal være emissionsfri i 2050. CPH skal være helt uden CO2-udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen. Dette realiseres gennem strategiske partnerskaber på tværs af luftfartsbranchen, beslutningstagere og forskere, der fokuserer på større tilgængelighed af bæredygtigt brændstof og udvikling af klimavenlige teknologier.
”Flere end 30 millioner mennesker rejser årligt via Københavns Lufthavn ud for at opleve verden og kommer hjem med inspiration og oplevelser. At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd. Men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ. Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn”, siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn.
På vej mod det bæredygtige energieventyr
Klimastrategien udgør en væsentlig del af lufthavnens arbejde som ansvarlig virksomhed, og målsætningerne skal bl.a. realiseres ved initiativer, der flytter lufthavnen i en endnu grønnere og mere energieffektiv retning.
Det betyder bl.a., at lufthavnen i højere grad selv vil producere grøn strøm, ligesom vi vil arbejde på at skabe smartere, grønnere og renere trafik på jorden, så lufthavnsmedarbejderne kan udføre deres arbejde med udstyr og køretøjer, der ikke bruger traditionelt fossilt brændstof. Derudover skal både medarbejdere og passagerer kunne komme til og fra lufthavnen ved hjælp af bæredygtige transportformer.
CPH har direkte kontrol over ca. 7 % af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for 93 % af den samlede udledning. Et væsentligt element i lufthavnens klimastrategi er derfor at etablere partnerskaber, der bidrager til forskning og udvikling i form af innovative løsninger som f.eks. bæredygtigt brændstof, elfly og andre klimaforbedrende teknologier.
”Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af nye innovative løsninger kommer til at kræve en fokuseret og ikke mindst omkostningstung indsats fra hele luftfartsbranchen, og derfor har vi også brug for, at politikere, uddannelses- og forskningsinstitutioner og eksperter engagerer sig sammen med os. Udviklingen af fremtidens flybrændstof er også et muligt dansk energieventyr, som vi i CPH ønsker at være med til at skrive. Med vores klimastrategi har vi forpligtet os på nogle ambitiøse mål, og vi glæder os til at sætte endnu mere fart på arbejdet sammen med resten af luftfartsbranchen”, slutter Thomas Woldbye.

Fakta
|
Kilde: CPH