Internationalt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan fly-udledninger påvirker luftkvaliteten i og omkring lufthavne. Københavns Lufthavne bliver én ud af tre testlufthavne, meddeler Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.
Københavns Lufthavne har stor fokus på at nedbringe udledningerne fra fly og forbedre luftkvaliteten. Siden 2007 har lufthavnen arbejdet med at reducere skadelige udledninger og har deltaget i en række forskningsprojekter.
Nu er 17 internationale partnere gået sammen i et treårigt forskningsprojekt, der har fået økonomisk støtte fra blandt andre EU. Undersøgelsen kommer til at give den hidtil mest detaljerede forståelse af hvordan fly-udledninger påvirker luftkvaliteten i lufthavne. Projektet med Aviator koordineres af doktor Victor Achilla, som fortæller:
”Vores forskning kommer til give en bedre viden omkring de skadelige udledninger, som en flymotor udleder. Resultatet bliver et forbedret vidensgrundlag, som flyindustrien kan bruge til at bidrage til en smartere, grønnere og mere integreret transportsektor,” forklarer han.
Og det er netop grunden til, at Københavns Lufthavn er deltager i projektet, forklarer driftsdirektør i Københavns Lufthavn, Kristian Durhuus.
”Vi har arbejdet målrettet med at nedbringe emissionerne fra flyene siden 2007, og er en af de førende lufthavne på området. Det vil vi naturligvis gerne fortsætte med at være for klimaets skyld og for de ansatte, der arbejder helt tæt på flyene,” siger Kristian Durhuus, der pointerer, at Københavns Lufthavn glæder sig til at få mere viden inden for det her område, så der er noget konkret at arbejde efter i fremtiden.
Formålet med projektet er at give beslutningstagere, myndigheder, luftfartsindustrien og offentligheden mere viden om flyenes påvirkning af luftkvaliteten i lufthavnene.
Fakta om projektet Forskningsprojektet er støttet med fem millioner euro, cirka 37 millioner danske kroner. Forskere vil indsamle og analysere målinger af luftkvaliteten i Københavns Lufthavne, lufthavnen Madrid-Barajas i Spanien og lufthavnen Zürich i Schweiz. Tre lufthavne, som klimamæssigt er forskellige. Undersøgelserne vil også fokusere på potentialet for at finde alternativer til det nuværende flybrændstof. Deltagere i AVIATOR-projektet |