I denne uge bliver Københavns Lufthavn certificeret CO2-neutrale ved at klimakompensere. Det er en milepæl Københavns Lufthavn har nået i deres klimastrategi med certificeringen som CO2-neutral lufthavn. Det sker bl.a. på baggrund af et større klimaprojekt i Laos, der kompenserer for CO2-udledningen fra selve lufthavnen.
Det er Airport Carbon Accreditation (ACA), der står bag certificeringen og den omfatter Københavns Lufthavns udledning af CO2 fra driften af selve lufthavnen og ikke butikker, spisesteder, flyselskaber og andre virksomheder, som er beliggende i/ved eller opererer fra lufthavnen, oplyser Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse;
Jesper Theilgaard: Klimakompensation er en god løsning her og nu
Meteorolog og klimarådgiver Jesper Theilgaard kalder det en god her og nu løsning med f.eks. klimaprojekter i udlandet, mens man arbejder på at finde fremtidens bæredygtige løsninger, står der videre i pressemeddelelsen fra Københavns Lufthavn;
“Klimakompensationer er den bedste løsning lige nu og her sammen med et stærkt fokus på energieffektivitet”
“Verdenssamfundet har et akut ansvar for at nedbringe CO2-udledningen for klimaet kan ikke vente på, at vi har diskuteret færdig eller opfundet nye teknologiske løsninger. Klimaet har brug for handling nu og så er det ligegyldigt, om det er CO2 i Danmark eller i resten af verden,” konstaterer Jesper Theilgaard.
Det er netop en af grundene til at Københavns Lufthavn valgte at investere i et klimaprojekt i Laos, hvor man sikrer en produktion og distribution af energieffektive komfurer. Men man ledte også efter et projekt, som kunne noget mere end blot klimakompensere. Laos-projektet har både en klimamæssig, sundhedsmæssig og lokalsamfundsmæssig gevinst.
Læs også: Københavns Lufthavn med i klimaprojekt i Laos
“Det glæder os, at projektet så samtidig giver muligheden for at skabe reelle forbedringer i hverdagen for befolkningen i Laos – specielt i de nordlige områder i Laos, som endnu ikke har adgang til de energieffektive komfurer”
Adm. Direktør, Thomas Woldbye
Klimakompensationen må ikke stå alene
Selvom meteorolog og klimarådgiver, Jesper Theilgaard mener, at klimakompensationer er den bedste akutte løsning, påpeger han samtidig, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke stopper der.
”Klimakompensationer må naturligvis ikke stå alene, og det er vigtigt, det er den rigtige form for kompensation. Skovrejsning og effektiviseringer er gode metoder, mens CO2-kvoter hører til blandt de dårligste. Det er vigtigt, at ikke bare erhvervslivet, men alle verdensborgere, ser på, hvordan vi kan hjælpe klimaet i fremtiden. For hvis ikke vi går i gang med at finde ud af, hvordan vi skal gøre ting i fremtiden, når det kommer til klimaudfordringerne, så ser fremtiden ikke ret lys ud,” spår Jesper Theilgaard.
Og den udmelding stemmer godt overens med Københavns Lufthavns klimastrategi, som netop har fokus på at finde fremtidens løsninger.
Læs også: Ny klimastrategi gør Københavns Lufthavn CO2-neutral i 2019
”Jeg er helt enig med Jesper Theilgaard. Projektet i Laos står ikke alene. Derfor fortsætter lufthavnen samtidig det målrettede arbejde med at implementere nye tiltag, der varigt skal reducere CO2-udledningen fra hele lufthavnen herunder bygninger, driften samt trafikken på jorden og i luften. Der er specielt fokus på at øge andelen af vedvarende energi og på etablerede partnerskaber, så lufthavnen kan udbygge på en miljø- og klimavenlig måde,” siger Thomas Woldbye og tilføjer:
”Samtidig arbejder vi både på at udvikle nye bæredygtige brændstoffer og finde nye måder at begrænse emissioner med eksisterende og ny teknologi på. Det gør vi frem mod målsætningen om en emissionsfri lufthavns drift og landtransport i 2030 og visionen om en lufthavn helt uden CO2-udledning i 2050,” slutter Thomas Woldbye.
Fakta
|
Kilde: CPH