Et erhvervsnetværk i en idrætsforening kan mange ting. Man skal selvfølgelig gøre forretninger med hinanden, og udnytte, at man kender nogen, der kan udføre de opgaver man lige står og mangler. Men man har også et socialt ansvar, og måske kan netværket hjælpe udsatte mennesker på kanten af arbejdsmarkedet med at komme i gang.
Af Henrik Hvillum
Der blev både debatteret, udvekslet visitkort og gjort forretninger, da Dragør Boldklubs (DB) erhvervsnetværk mandag aften afholdt sæsonens første netværksmøde med ca. 30 deltagere fra klubbens sponsornetværk. De fleste havde været med før, men der var også et par gæster og nye medlemmer iblandt.
”Det kræver vedholdenhed og hårdt arbejde at holde netværket kørende. Der er nemlig stor forskel på at opleve det og mærke hvad det er i virkeligheden, når de møder op, i forhold til, at jeg fortæller folk om det i telefonen”, forklarer Simon Bonnerup Kristensen, sponsoransvarlig i Dragør Boldklub.
Han havde brugt meget tid på at ”samle tropperne”, og selv om han var glad for fremmødet, understregede han også, at han og DB naturligvis altid er på jagt efter nye firmaer, små som store, til den eksklusive forsamling.
Man skal bruge hinanden
Når man holder et netværksmøde, er det i første omgang vigtigt, at man bruger hinandens færdigheder og kompetencer. For eksempel skal ejendomsmægleren huske, at han skal anbefale flyttefirmaet fra netværket til den familie, han lige har solgt drømmehuset til. Eller bruge vinhandlere fra netværket til at stå for forfriskninger til 50-års fødselsdagen…
Måske kan man hjælpe personer, som af forskellige årsager er havnet udenfor arbejdsmarkedet med at komme ind igen? Faktisk er det en regulær pligt at udnytte netværkets muligheder, var der bred enighed om blandt deltagerne.
Et netværksmøde kan afholdes på mange måder, og mandagens forsamling var blandt de mere traditionelle. Man kan også mødes hos hinanden eller lave kreative teambuilding-events. Ud over DB’s egen vært, Simon Bonnerup Kristensen, havde man inviteret Michael Jul, administrerende direktør i firmaet Backspinbusiness, til at være såkaldt facilitator.
”Hvis man sidder i et erhvervsnetværk, betaler man nogle penge i sponsorkroner og bruger noget tid på at være i netværket, og så vil man på et eller andet tidspunkt gerne have noget tilbage. Det kan være et godt råd, noget sparring eller lignende. Det er ikke sikkert, at sådan et møde kan gøres op i kroner og ører lige med det samme, måske er det svært at værdibestemme, men man skal på et eller andet tidspunkt føle, at man får noget tilbage. Derfor er jeg her”, siger Michael Jul til DragørNyheder.
Mavefornemmelsen er vigtig
Det er som nævnt svært at måle værdien af et netværksmøde, men alligevel er det ret nemt at måle, om mødet har været en succes eller ej. Det handler om mavefornemmelse, uddyber Michael Jul:
”Jeg skal køre herfra med en fornemmelse af, at folk har ”committet” sig til hinanden, og at de ”vil” hinanden. I morgen, når jeg tænker tilbage, skal jeg sige til mig selv: ”Der kom lidt mere energi på”, og jeg skal kunne mærke, at deltagerne blev engagerede i hinanden og nysgerrige på hinanden. De er blevet interesserede i at møde hinanden, holde møder osv. De skal gå herfra med et ”mindset” og en tankegang, der siger dem, at der kommer ingenting ud af ingenting. Og omvendt…”, sluttede Michael Jul.
Næste arrangement i DB’s erhvervsnetværk er 7. september i forbindelse med Serie 1-holdets hjemmekamp mod BK Viktoria.