Det skal hedde “spilaldrig.dk…”

Lige for tiden bliver jeg rigtig irriteret, nej mere: Rigtig gal og en pestilens for mine omgivelser, når tv-reklamen for et foretagende, der hedder spilnu.dk dukker op på skærmen.

I en kvalmende, sukkersød indpakning toner nogle “almindelige” mennesker op og reklamerer hæmningsløst og helt uden blusel for at spille på noget maskineri online.

“Der er sådan en sjov lille fyr, der dukker op”, og “dér er de bare rigtig gode”, er nogle af de”almindelige” udtalelser, der skal foregive af være sagt af “almindelige” mennesker om årsagen til, at de kaster penge efter en spilleautomat på nettet.

Den lille fyr er en figur på spillemaskinen – og “de” er de profitmagere bag spillet, der i virkeligheden narrer penge op af folks lommer.

Bag det hele sidder nogle reklamefolk og skriger af grin over deres – tilsyneladende – vellykkede reklamer.

Dels er det jo ikke “almindelige” mennesker, der fortæller om og forsøger at videregive deres ulykkelige spillelidenskab.

De er nøje udvalgte af reklamebureauet, de får penge for at deltage – og deres “almindelige” replikker er omhyggeligt indstuderede.

Det er en kvalmende tv-reklame, fordi den forsøger at pådutte “almindelige mennesker” en lidenskab, de helst skal være foruden.

Samtidig med, at den kvalmende tv-reklame ruller hen over skærmen, kan man muligvis på en anden tv-kanal se en udsendelse med en naiv ungersvend, der ikke alene har spillet sin egen formue op – men også sin gamle mors, bedstemors, kæreste, arbejdsgivers – kort sagt alt og alles, og det hele er ende i byretten med fængsel og andre ubehageligheder til følge.

“Jeg vil gerne advare andre mod at komme ud i det samme som jeg”, siger ungersvenden brødebetynget – og omgivet af forældre, der er blevet plyndret for jordisk gods, men som stadig holder af deres dreng.

Det var ikke lige den situation, han havde regnet med, da han lod sig lokke af søde toner og lette muligheder for at blive millionær. Da havde han set sig på en tropeø, omgivet af lokale skønheder og med en farverig cocktail mellem hænderne og kostbare solbriller monteret på et solbrændt ansigt.

Men, men men – enhver kan da regne ud, at der kun er en vinder i det spil – og det er bagmændene bag spillet. Samt de personer, der reklamerer for spilleriet. At kendte danskere går forrest i reklameriet burde udelukke dem fra skærmen på livstid.

Center for Ludomani kæmper en strid kamp, bl. a. i landets skoler, for at give oplysning om det håbløse i at drømme om nemme penge via spil.

Hver dag er der to personer, der henvender sig til Center for Ludomani – de fleste unge under 25 år. 65 pct. af disse benytter sig af online-spil som bl.a. spilnu.dk udbyder.

Tallene taler for sig selv: 25 pct. af de ofre, der henvender sig til Center for Ludomani har begået kriminelle aktiviteter for at skaffe penge til fortsat spil – og hele 33 pct. har været i selvmordstanker.

125.000 danskere har problemer med de såkaldte pengespil, den største gruppe er unge mænd.

OG: Personer med spilleproblemer påvirkes mere af reklamer end spillere uden spilleproblemer.

Det er tal som disse, der får mig op i det røde felt, når de “almindelige” danskere dukker op og forklarer, hvor dejligt det er at spille online. Nærmest så hyggeligt som en gang “Sorte Per”  hjemme i stuen med mormor.

Hjemme hos mormor bliver man Sorte Per på skift.

Spiller man online er man sikker på hele tiden at blive Sorte Per. Må man bede om forbud mod den slags umoralske lokkerier?

Er det for meget at bede om? På St. Bededag?

God weekend.

 

 

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?