Sidste frist for at se værker af Dragørbrodøserne

Frem til søndag 24. oktober kan besøgende på Amagermuseets Nordgård se særudstillingen “BYGONE 2 – Iben Dalgaard & Dragørbrodøserne. Sidste dag er det også muligt at møde billedkunstneren.

Dragørbrodøserne

 

Af Lene Dam Jørgensen

Så er det sidste frist for at se værker af Dragørbrodøserne – i denne omgang: Frem til søndag 24. oktober fra kl. 12 til 16 kan besøgende på Amagermuseets Nordgård se udstillingen “BYGONE 2 – Iben Dalgaard & Dragørbrodøserne”.  På sidste udstillingsdag er billedkunstneren og også Annette Lindroos fra Dragørs samtidskunstforening “Refleksioner” til stede fra kl. 14-16, hvor der også vil blive fortalt om udstillingen.

Lokale kvinder

Et flerårigt samarbejde mellem frivillige, lokale kvinder og billedkunstneren Iben Dalgaard er i efterårsferien gået ind i sin sidste udstillingsuge. Dragørbrodøserne som kvinderne også hedder har siden 2018 arbejdet på syv store værker, der under titlen “Bygone 2”, kan ses på Amagermuseet, som en del af fejringen af 500 året for den hollandske indvandring til St. Magleby.

Forsvunden tid

Bygone er et engelsk ord, der hentyder til en svunden tid eller til noget, der er forsvundet. Der er i disse værker en form for dobbelthed, som Iben Dalgaard er kendt for. Hendes værker har elementer, der både peger tilbage i tiden og samtidig viser en relation til samtiden. Ved udstillingen ses store, printede fotobannere med letpåklædte, moderne kvinder i udfordrende positurer i broderede traditionelle Amagerdragter.

Et særligt præg

Brodøserne har ladet sig inspirere af lokale, nationale og udenlandske forlæg og har med et nutidigt givet hver kvinde, som de med tiden har fået et særligt forhold til, et særligt præg. Derfor har værkerne også fået tidstypiske og hollandske navne så som Neel, Grith, Trein, Leise og Marchen.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Normalt fremstår Amagerpigen i et klassisk maleri i guldramme, men de udstillede bannere har ikke nogen ramme og er let flagrende, hængende ud fra væggen. De kan lede tanken i retning af aktivisme og politiske statements i byens rum. De printede pin-up fotos sætter fokus på kvindens kropsbevidsthed, selviscenesættelse og den nøgne hud.

 

 

Seneste artikler

 
 
 

Fik du læst?