For tyve år siden kom de første metrostationer og linjer. Siden da er der kommet flere linjer og stationer kommet til. Hver dag rejser omkring to millioner med metroen og her i begyndelsen af året rundede tallet totalt en milliard rejsende.
Af Lene Dam Jørgensen
I 2002 blev de første metroforbindelser åbnet. De første ruter var mellem Nørreport og Vestamager og Nørreport og Lergravsparken. I 2007 blev forbindelsen fra Lergravsparken forlænget til Kastrup Lufthavn.
I dag rejser omkring to millioner med metroen hver uge, og her i begyndelsen af året er antallet af rejsende i alt nået en gigantisk milepæl, nemlig en milliard.
Udover mennesker så har Metroen også haft 700.000 store hunde med som rejsende og små hunde, der rejser helt gratis. Metroselskabet kan også prale af at have haft en hest med.
Nye metrostationer
Nye metrostationer åbner i 2024, og der er allerede nu planer om at åbne flere stationer og linjer.
”Vores metro er fantastisk, og den har været med til at løfte København til den enestående by, vi har i dag. Metroen er socialt og klimamæssigt bæredygtig, fordi den gør det muligt at bo i en velfungerende by uden at eje en bil, og den bringer os alle sammen tættere sammen. Det skal vi have meget mere af i fremtiden, ” siger overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen.
Metroen er populær
Metroens popularitet har bevirket, at der siden åbningen er kommet to linjer til. I 2019 åbnede Cityringen (M3), og i 2020 åbnede linje M4 – alle fire linjer har ingen fører og kører døgnet og året rundt. Den form for metrosystem har inspireret metrosystemer i udlandet, og tænkes også indført herhjemme i S-toget.
”En milliard rejser på knap 20 år – det er imponerende. Tak til jer der rejser med den kollektive transport. Og ikke mindst en milliard tak til Metroens ansatte for at sikre den gode drift, så Metroen bare ruller derudaf til glæde for Metroens passagerer året rundt, ” siger transportminister Benny Engelbrecht.
Nye linjer og metrostationer
I 2024 bliver Metroens linje M4 forlænget mod syd, når fem nye metrostationer åbner mellem Københavns H og Ny Ellebjerg. Der er også planer om en linje M4 mod Ydre Nordhavn og en helt ny linje M5 er også på tegnebrættet. Til glæde for de mange metropassagerer i dag – og i fremtiden.
”Jeg vil gerne sige en milliard tak til vores passagerer. Vi bygger Metro, ikke fordi vi kan, men fordi den skal bruges af alle jer, der skal på arbejde, i skole, osv. Det er med jer i tankerne, at vi går på arbejde hver dag – både når vi bygger metro, og når vi får metroen til at køre døgnet rundt, året rundt, ” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.