Skandaløs sagsbehandling om møbelbutik på Strandlodsvej

Møbelkæden Ilva står klar med en funklende ny butik på Strandlodsvej, men kommunalt smøleri har udsat åbningen i månedsvis. Og det er ikke det eneste sted, hvor udlejer Michael Kloppenborg Jessen støder panden mod den kommunale mur på Amager – også et lægecenter er stærkt forsinket…

Ejendommen på Strandlodsvej, hvor en helt ny Ilva-møbelforretning står klar. (Foto: Finn Edvard)

 

Det er svært at skjule den voldsomme irritation og skuffelse, som udlejer Michael Kloppenborg Jessen nærer overfor Københavns Kommune, der i månedsvis har smølet med en byggesag, der ellers skulle resultere i, at en ny funklende Ilva-møbelbutik kunne slå dørene op på Strandlodsvej.

Møbelkæden Ilva har allerede indrettet butikken, og møblerne står og venter: Siden efterårsferien sidste år har man ventet på tilladelse til at omdanne de tidligere kontorlokaler til forretningsområde – men intet er sket.

Lang behandlingstid

Københavns kommunes behandling af den slags sager er i forvejen berygtet med en lang sagsbehandlingstid: 157 dage i gennemsnit, altså næsten et halvt år, mens andre kommuner klarer sagerne på en tredjedel af tiden.

“Og det er næsten værre, at vi intet får at vide i løbet af processen”, fortæller Michael Kloppenborg Jessen, der har udlejet lokaliteterne til Ilva, der nu hænger på husleje og lønninger til personale.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Michael Kloppenborg Jessen – skuffet og ærgerlig

“Jeg fatter det ganske enkelt ikke: Ikke en lyd hører man, ikke en mail, ikke et brev – det tager bare rigtig lang tid. Samtidig med at der nu opføres den ene boligejendom til private efter den anden, så følger den kommunale sagsbehandlingen slet ikke med, så folk f.eks. har steder, hvor de kan handle”, siger Michael Kloppenborg Jessen.

Borgmester indrømmer

Forleden kom sagen om den lange sagsbehandlingstid med Ilva-butikken på Strandlodsvej frem, bl. a. i TV-Lorry, hvor den ansvarlige borgmester for teknik og miljø, Enhedslistens Line Barfod erkendte, at sagsbehandlingen tager for lang tid.

Til TV-Lorry fortalte hun, at kommunen har ansat flere sagsbehandlere og tilføjet en robot, der skal være med til at fange fejl i ansøgningerne undervejs. Hun spillede bolden videre til staten, som har indført et nyt bygningsreglement, som hun mener er svær at håndtere. Og mener iøvrigt, at København når op på samme hastighed i ansøgningsbehandlingen som andre kommuner  – i løbet af 2023.

Rettidig omhu

Ja, i alt fald har København svært ved håndteringen, konstaterer Michael Kloppenborg Jessen, der henviser til, at sagsbehandlingen i andre kommuner går meget, meget hurtigere. Og hus Dansk Erhverv er man helt enige i udlejerens kritik: Til TV-Lorry siger Per Thye Rasmussen fra Dansk Erhverv, at Københavns kommune ganske enkelt ikke har udvist rettidig omhu og at kommunen burde have reageret meget før.

Tilbage står Michael Kloppenborg Jessen og Ilva med en 840 kvadratmeter stor Ilva-butik på Strandlodsvej, der har været åbningsklar i mange måneder. Og det er ikke Michael Kloppenborg Jessen, der har været for sent ude: Allerede i juli sidste år sendte han en ansøgningen til kommunen og venter stadig på svar.

Mere information

“Jeg synes, det er en skandale – jeg kan jo ikke gå andre steder hen, men er helt i lommen på kommunen”, siger han og efterlyser altså også meget mere information fra kommunen, der hidtil har været tavs som graven. Det er dybt frustrerende som ansøger, mener han.

“Jeg aner i virkeligheden ikke noget som helst, vi hører ikke en lyd,” siger han.

Et lægecenter

Og situationen med Ilva-butikken står langt fra alene: Længere henne ad Strandlodsvej har Michael Kloppenborg Jessen endnu en ejendom, der skal bl.a. skal udlejes til butikskæden JYSK og et lægecenter.

“Ansøgningen til dette blev sendt ind sidst i oktober, og jeg har heller ikke hørt en lyd om dette. Ikke et svar, ikke en reaktion, absolut ingenting. Der er flyttet masser af mennesker herud, og de har naturligvis også brug for lægeassistance i lokalområdet. Men heller ikke denne ansøgning er der kommet svar på. Københavns kommune bremser på denne måde den gode service og den vækst, man må formode, at landets hovedstad kan tilbyde til glæde for de mange eksisterende – og nye – beboere i byen,” slutter Michael Kloppenborg Jessen, der meget stærkt går ud fra, at der kommer besked fra kommunen på de to ansøgninger meget hurtigt nu.

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Midsommerfest på Christianshavn

Christianshavns Beboerhus inviterer til midsommer-gadefest i Dronningensgade med musik, mad og gode vibrationer.   Så er der midsommerfest på Christianshavn. Temaet for Midsommerfesten er “fred” –

Læs mere »