Købmand: De demente skal også være her…

Købmand Marianne Kørvel fra Rema 1000 på Amager Strandvej lod sit supermarked deltage i demensugen. Her fortæller hun om oplevelser og erfaringer med mennesker med demens og om samarbejdet med Altzheimerforeningen

Rema 1000  – gør livet nemmere for de demente…

 

Af Lene Dam Jørgensen

Den 61-årige købmand Marianne Kørvell er ikke nogen helt almindelig købmand. Joh, det er hun også, men med en baggrund som sygeplejerske og plejehjemsleder har hun en ekstra en tilgang til det at drive et stort og moderne supermarked.

Som da hun f.eks. netop har ladet sit supermarked deltage i demensugen fornylig.

Amagernyt.dk har i den anledning haft en snak med Marianne om oplevelser og erfaringer med mennesker med demens, som handler i hendes supermarked, Rema 1000 på Amager Strandvej 108.

Medvirket i tv

Hun fortæller, at Rema 1000 generelt er et demensvenligt supermarked, og Marianne har selv medvirket i to af Alzheimerforeningens film og medvirket i tv-programmer i den anledning.

Købmand Marianne Kørvell

 

Marianne fortæller, at når unge medarbejdere begynder i butikken, får de udleveret pjecer og foldere, så de får mulighed for at vide mere om, hvad demens er, og hvad de kan gøre i tilfælde af, at de oplever demente kunder.

Det kan nemlig være svært at vide, om en person er dement – eller  blot forvirret og sur. Hun fortæller også, at demente kan være vrede, fordi de vitterligt er irriterede over, at der er meget, de ikke længere kan hitte rede i.

Et nyt symbol skal hjælpe mennesker med demens…

 

Personalet kan i sådanne tilfælde godt opfatte det på den måde, at kunden er sur og ikke nødvendigvis opdage, at der her er tale om en person, som de skal give en hjælpende hånd.

Opdage demens

”Der, hvor vi lægger mest mærke til det er, hvis det er en kunde, vi har kendt i lang tid. Det er sådan, at i Rema er rigtig mange kunder, der kommer igen og handler hver dag, og så kan man begynde at se, hvis deres adfærd ændrer sig,” siger Marianne og fortsætter:

”Det kan være, at man tænker: Det er sjovt, det er tredje gang, at hun spørger om, hvor den vare er henne, det er lidt mærkeligt.

Så gør vi det, hvis vi spotter kunden næste gang, at vi spørger: ”Er der noget, vi kan hjælpe med, og hvad skal du have…?” Så de ikke kommer ud i den dér ydmygende situation, hvor de simpelthen ikke kan finde ud af, hvad de skal have, og hvor varerne står,” fortæller Marianne.

Brug for hjælp

Hun fortæller endvidere, at hun engang havde en kunde på Kastrupvej, der kom hen til hende og sagde, at han skulle lave stegt flæsk og spurgte, om det var det rigtige, han havde taget. Marianne sagde til ham, at det ikke var det helt rigtige. Kunden havde taget laks, og så havde han taget nogle tomater.

” Vi lagde varerne tilbage, og jeg sagde til ham: Nu går vi en lille tur sammen og finder det du skal have, når du skal have stegt flæsk. Det var ikke ydmygende for ham, så det gik godt,” siger Marianne.

Demenssymbol

Der var stort fokus på demenssymbolet i den netop overståede demensuge. Men der venter en stor opgave forude, for nogle vil måske ikke skilte med at at de lider af demens? Man kan kun håbe, at alle forstår, at rigtig mange mennesker i Danmark, næsten 90.000, lider af demens, og at sygdommen kan ramme alle. Symbolet er blot et redskab, der kan hjælpe den demente og vedkommendes omgivelser i det daglige.

Mødet med den demente

”I personalegruppen taler vi ofte om, hvordan en dement skal håndteres.  Hvis der er noget, du synes er mærkeligt, så hent én der kan hjælpe dig i stedet for at komme ud i en situation, hvor du får fremkaldt irritation og aggression,” siger Marianne.

Problemer ved kassen

Ved kassen kan det godt fremkalde aggression hus andre , at den demente er lidt langsom, fordi personen lægger varerne langsommere på båndet, skal finde poser, og der kan være problemer med at finde ud af, hvordan der skal betales.

Som Marianne siger, så bliver kunden bagved utålmodig og kunden bagved igen, så derfor har Rema 1000 den politik, at der ikke må være mere end fire personer pr. kasse – så bliver der tilkaldt en kasse to til kunderne. Det afhjælper presset, og så er der plads til atden demente kan købe sine ting og få pakket sammen.

Rema 1000 har siden 2016 haft fokus på en landsdækkende indsats for at gøre kædens butikker demensvenlige i samarbejde med Alzheimerforeningen.  

Seneste artikler

 

Fik du læst?