Teater og drama på skoleskemaet

Ørestad Gymnasiums dramaelever har fået undervisning af gæsteunderviser Josephine Wulff Randrup fra det lille storbyteater GLiMT Amager.

Eleverne har fået anderledes undervisning i foråret.

 

Af Trine Hvam Madsen

Teatret GLiMT, der til daglig holder til på Sundholmsvej 8,  blev skabt i 2002 af Camila Sarrazin og Lars Lindegaard Gregersen. De arbejder med at kombinere cirkus, dans og fysisk teater, og så laver de undervisningsprojekter på både folkeskoler og gymnasier. I 2021 blev GLiMT udvalgt som Lille Storbyteater i Amager Vest, med en fast bevilling fra Københavns Kommune, under navnet GLiMT Amager.

Det er ikke første gang, at Ørestad Gymnasium og GLiMT samarbejder om kulturprojekter i Ørestaden. Gymnasiet har nemlig tidligere dannet ramme om GLiMTs forestilling CameliOrquestra. Derfor var det nærliggende, at samarbejdet skulle fortsætte og også komme gymnasiets elever til gavn.

Uddannet cirkusartist

Dramalærer, Mette Asaa, fik derfor kontakt til Josephine Wulff Randrup fra kompagniet. Hun er uddannet cirkusartist og arbejder bl.a. med moderne cirkus og fysisk teater. Josephine kom over flere undervisningsgange ud på gymnasiet og arbejdede med nycirkus og fysisk teater med eleverne.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Drama og teater på skoleskemaet

“Oprindeligt startede samarbejdet for to år siden til gymnasiets multiforestilling, hvor GLiMTs kunstneriske leder, Lars, var inde og hjælpe os med nogle øvegange,” fortæller Mette. “Da GLiMT gerne ville bidrage til nogle særlige undervisningsforløb, var det på den baggrund oplagt at sige ja tak. De har derfor i løbet af foråret været med i undervisningen af fire idrætshold og to dramahold”.

Vælger drama

Alexander Johnsen og Mathias Mundt fra 2.g. har begge drama som valgfag og deltog derfor i den særligt tilrettelagte dramaundervisning. Her fokuserede de på den fysiske side af dramafaget. “Fysisk teater handler både om, hvordan man udtrykker ting med kroppen og interagerer med objekter på scenen. Vi har fx lært, hvordan man kan centrere et helt stykke om et bestemt objekt,” fortæller Mathias.

En fisketur

Eleverne lærte også at arbejde stedsspecifikt med teater i den særligt tilrettelagte undervisning. “Vi fik til opgave at finde et begrænset område i Ørestad og bruge det kreativt til at sammensætte scener,” fortæller Alexander. “Vores gruppe endte med at bruge en af broerne i kanalen til at lave en iscenesættelse af en fisketur,” forklarer Mathias. Dramalærer, Mette, supplerer. “Forløbet handlede på den måde ikke om at finde på en specifik handling, men mere om at få inspiration fra omgivelserne og finde ud af, hvad forskellige steder og rum fortæller os, og derefter bruge det i en kreativ proces,” fortæller hun.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Der er meget at tale om, når drama er dagens emne.

Alexander og Mathias er enige om, at det har været rigtig spændende at få undervisning af en professionel scenekunstner, der til dagligt arbejder med teater.

“Josephine var superdygtig og rigtig god til at lære fra sig. Hun gav os en masse inspiration, som vi helt klart vil bruge både i næste års multiforestilling og vores kommende eksamensprojekter,” siger Mathias. Eleverne var glade for at blive udfordret til at arbejde mere intuitivt, end de plejer.  “Det var fedt bare at kaste os ud i at gøre noget, fremfor at gennemtænke scenerne i forvejen,” siger Mathias, der synes, at det udviklede ham rigtig meget at improvisere.

Inspirerende møde

For underviser, Josephine Wulff Randrup, var mødet med gymnasieeleverne også en givende oplevelse. “Det var meget inspirerende for mig at bruge min faglighed sammen med unge mennesker,” siger Josephine. “Elevrne er meget reflekterede og arbejder også på et højt teoretisk plan. Nogle gange opstod der nogle helt geniale ideer og løsninger.”

Hun påpeger, at eleverne griber tingene an helt anderledes end professionelle, fordi de har en anden umiddelbarhed. “Det er spændende at se, hvad der sker, når de unge arbejder i et kreativt rum. Så det var også en afprøvning af metoder for mig helt personligt. Og så lærte jeg samtidig meget om, hvad der optager de unge,” fortæller Josephine.

Bedre forståelse

Eleverne er glade for, at Ørestad Gymnasium tager mange initiativer til at få lokale aktører ind på gymnasiet. Og det er også noget, der ligger lærerne meget på sinde, fortæller Mette.

Hun oplever, at det betyder meget for elevernes forståelse af både samfundet og fagene at blive undervist af gæsteundervisere. “Det er fedt, at eleverne en gang imellem får undervisning af nogen, der arbejder med noget bestemt i den virkelige verden. På den måde bliver undervisningen meget autentisk og meningsfuld,” påpeger hun.

Lokalt samarbejde

Også for GLiMT Amager er det lokale samarbejde essentielt. “Det er meget vigtigt for os at samarbejde lokalt. GLiMT Amager er Amager Vests Lille Storbyteater, og vil gerne skabe frugtbare samarbejder,” fortæller leder Lars Lindegaard Gregersen. “Når vi arbejder med lokale institutioner, bliver vi både inspireret og udfordret til at udvikle vores arbejde på nye måder, og det giver os en klar tilknytning til de mennesker, der bor og lever i lokalområdet,” fortsætter han.

Så mon ikke GLiMT og Ørestad Gymnasium, også i fremtiden, kommer til at skabe kulturprojekter til glæde for både elever, undervisere og Ørestadens kulturinteresserede beboere?

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Bagsiden af medaljen

  Fredag aften spiller det danske kvindelandshold i fodbold landskamp mod Brasilien. Pigerne skal spille – vist nok for første gang – på nationalarenaen “Parken”,

Læs mere »