I august sagde Ørestad Gymnasium velkommen til næsten 400 1.g-elever fordelt på 14 nye klasser. De seneste uger har eleverne haft introuger, hvor de har lært både gymnasiet og hinanden at kende. Og det er ikke gået stille for sig. De har både været på teambuilding på Kongelundsfortet og deltaget i gymnasiets idrætsdag.
Af Trine Hvam Madsen
Allerede få dage inde i det nye liv som gymnasieelever, bliver skemaet brudt op. Ørestad Gymnasiums 1.g elever bliver kastet ud i en hel dag med social aktivitet og samarbejdsøvelser, da de i busser bliver fragtet til Kongelundsfortet, for at lære deres nye klassekammerater bedre at kende. Dagen bliver brugt på forskellige teambuilding-aktiviteter, og derudover skal eleverne på stjerneløb, der bl.a. udfordrer dem i partner-yoga og gådeløsning dybt inde i en gammel bunker.
Masser af gåpåmod og ja hat
Dagene på Kongelundsfortet er gået over al forventning, lyder det fra Michael Dyrby og Signe Brandt Niebuhr, der begge er klasselærere for de nye 1.g elever:
“De nye elever går ind til dagen med masser af gåpåmod. De er gode til at hjælpe hinanden og der er ja-hat på. Det er rigtig dejligt at se,” fortæller Signe. “Eleverne får både glæde og kendskab til hinanden ud af en tur som den her,” supplerer Michael. ”De er sammen med deres klasse hele dagen, så de får et rigtig godt sammenhold af at være herude”.
Glade elever
Også de nye gymnasieelever er glade for introdagen på kongelundsfortet. Ea Trier Beltoft, Vigga Skjerning Holt og Lena Mouggar, der alle går i GF5, synes, at dagen er givet godt ud.
“Jeg synes det har været en meget hyggeligt dag. Vi skulle bl.a. lave katapulter og se hvem der kunne få den til at skyde længst,” forklarer Lena.
“Det gik ikke så godt for vores gruppe, men vi havde det rigtig hyggeligt og sjovt undervejs.” Genertheden bliver også gemt af vejen, når man skal samarbejde om noget nyt forklarer Vigga. “Jeg synes, det er blevet meget nemmere at snakke med nogen, man ikke kender i forvejen, fordi vi har et fælles projekt at være sammen om. Så det har helt klart hjulpet på sammenholdet,” fortæller hun.
En anderledes idrætsdag
En anden stor begivenhed, der er sat i søen for at styrke trivsel og sammenhold på Ørestad Gymnasium er OEG Games. Det er gymnasiets årlige idrætsdag, hvor klasserne dyster mod hinanden i 10 specielle discipliner. OEG Games ligger altid tidligt på året, så også den dag får de nye 1.g elever mulighed for at få et stærkt sammenhold, og se deres klassekammerater i en ny kontekst – samtidig med at de har det sjovt.
“Vi har en fest!”
Freja Utoft fra GF 13, er klædt ud som Brøndbyfan til lejligheden og er i den grad i humør til at kaste sig ud i de sjove discipliner. “OEG Games er det fedeste. Vi har en fest,” fortæller Freja og remser de forskellige discipliner op, som klassen allerede har været igennem. “Vi har lavet hunger games, hvor vi skulle skyde med bue og pil. Og så har vi roet en prinsesse over åen i kano og spillet lasertag i lommeparken bag gymnasiet. Det sjoveste var helt klart lasertag,” fortsætter hun.
Sammenholdet
Klassekammeraterne Emmelie Bjørn Marker og Rikke Ditte Ipsen støder til. “Det gør ret meget for sammenholdet i klassen, at vi har den her dag,” mener Emily. “Vi hepper på hinanden og bakker hinanden op. Og så ser man sider af ens nye klassekammerater, som man ikke kendte i forvejen. I dag har vi bare haft fuld kampgejst,” supplerer Rikke. Pigerne er enige om, at det har været en god oplevelse at starte på gymnasiet. “Det har generelt været virkelig fedt at starte på OEG, og vi har en rigtig god klasse, som allerede har fået et godt sammenhold. Så det er rigtig fedt,” siger Freja.
Styrker fællesskabet
Inde i gymnasiets foyer står Andrei-Stefan Ursea og Julius Vindal Andersen fra GF 1 og venter på at skulle deltage i den næste disciplin. Hele klassen er klædt ud som charterturister med blomstrede skjorter og blomsterkranse om halsen. “Dagen har været fucking sjov og spændende,” siger Andrei-Stefan.
“Det er dog ikke gået så godt for vores klasse, men det var vist, fordi dommeren ikke kunne tælle,” griner Julius. Også drengene kan mærke, at stemningen i klassen bliver løsnet lidt op, når man skal dyste mod de andre klasser. “Man viser sig selv fra en ny side ved at lave aktiviteter sammen på den her måde. Jeg føler at man åbner sig mere op,” forklarer Andrei-Stefan. Julius er enig. “Jeg tror klart, at fællesskabet bliver bedre på en dag som en dag,” mener han. “Vi vinder nok ikke. Men vi kan stadig nå at vinde for bedste spirit,” siger Julius, inden de forsvinder i mængde for at gå videre til den næste disciplin som er kvintet-bordtennis.
Introtiden er nu officielt ovre for de nye 1.g-elever, men det betyder ikke at festlighederne stopper. I september holder gymnasiet nemlig introfest og i oktober kan de deltage i gymnasiets egen festival med livemusik og loppemarked.