Røde Kors og Coca-Cola på fælles julemission på Amager

Coca-Cola og Røde Kors går i år sammen om at give julehjælp til udsatte børnefamilier. Det sker, når den berømte julelastbil fredag 18. november og torsdag 15. december kommer til Amager for at sprede juleglæde blandt børn og voksne.

Den berømte julelastbil over Øresundsbroen på vej til Amager.

 

Julen rammer hvert år med en ustoppelig og nærmest magisk kraft. Den bringer os sammen i fællesskabet omkring bordet og julemåltidet. Men for et stigende antal familier er julen også en tid med stor økonomisk bekymring, fordi pengene ikke rækker til juletræ, julemiddag og gaver til børnene.

Sidste år modtog 15.000 familier i Danmark Røde Kors’ julehjælp, og i år er de stigende fødevarepriser og inflationen en ekstra bekymring for mange.

Juleindsamling

Derfor er Røde Kors og Coca-Cola gået sammen om en national juleindsamling for at støtte julehjælpen 2022.

Torsdag 17. november kører den ikoniske Coca-Cola julelastbil fra julemandens værksted i Grønland til Danmark over Øresundsbroen, klar til en stor julemission gennem det ganske land for sjette gang. 27 stop i hele Danmark danner rammen for indsamlingen til Røde Kors’ julehjælp, og fredag 18. november kan man opleve julelastbilen fra klokken 15-19 foran Rema 1000 på Asger Jorns Allé 12.

Lastbilen kommer også til Meny i Vermlandsgade. Det sker torsdag 15. december ligeledes fra kl. 15 til 19.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Julemanden alias Santa Claus er i den skikkelse opfundet af Coca Cola. Det skete i 1931, hvor julemanden blev en hyggelig, rund skikkelse. Coca Colas første julemand i 1920 så alvorlig og streng ud. Det gik jo ikke…

“Julen er en svær tid for familier, der i forvejen er økonomisk trængte. For dem er højtiden forbundet med bekymringer og afsavn. Røde Kors’ julehjælp giver dem mulighed for at tage del i julens glæder og nyde de ting, vi andre ofte tager for givet. Derfor er vi glade for, at Coca-Cola støtter op om vores julehjælp i år og er med til at give udsatte familier i Danmark en god jul,” siger Anders Ladekarl, generalsekretær for Røde Kors.

Annette Spanggaard fra Coca-Cola i Danmark stemmer i: “Røde Kors er vores globale og danske partner, når det gælder arbejdet med diversitet og inklusion. Ingen skal føle sig udenfor; heller ikke til jul”.

Salg til fordel for udsatte

“I 2021 samlede julelastbilen 300.000 kroner ind til julehjælpen. I lyset af inflationen håber vi at kunne øge dette beløb i år. Vi sætter derfor ekstra skub på julemissionen ved både at sælge den eftertragtede miniature julelastbil, julekugler til træet og som noget helt nyt et trendy indkøbsnet, der hylder medmenneskelighed med teksten ‘It’s Cool to Care’,” fortsætter Annette Spanggaard. Hun tilføjer, at Coca-Cola har sat en symbolsk pris på 30 kroner for hver af de tre gaveartikler. Pengene går ubeskåret til Røde Kors’ julehjælp.

Foto af lastbilen

På Amager kan juleglade danskere fredag 18. november traditionen tro få taget et foto foran den ikoniske Coca-Cola julelastbil, hviske julegaveønsker til julemanden foran hans hus og naturligvis nyde en  Coca-Cola eller Coca-Cola Zero.

Coca-Cola og Røde Kors vil desuden være til stede med en julebod i stormagasinet Magasin ved Kongens Nytorv i København fra mandag 14. november  og frem til 23. december.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Coca Colas berømte julelastbil.

Som et ekstra tiltag i år støtter Coca-Cola desuden Røde Kors’ julehjælp med to kroner for hver gyldig deltagelse i konkurrencen på CokeApp’en med budskabet “Vind og gi’ et måltid”. Forbrugerne er således med til at donere julehjælp til et andet menneske ved at deltage i konkurrencen om et måltid mad.

 

Seneste artikler

Ved sidste års kulturnat opleves masser af liv på Neels Torv efter normal lukketid. Arkivfoto: TorbenStender.

Kulturnatten handler om kærligheden til Dragør

Dragør Kulturnat på fredag den 13. september byder på masser af aktiviteter for både børn og voksne og alle derimellem. Butikker og kulturinstitutioner stiller gladeligt op. Af kærlighed til byen – og for at nå ud til flere og på en anderledes måde vise, hvad de har at tilbyde.

 
 

Fik du læst?