Langt de fleste cyklister oplever, at det er sikkert at cykle i trafikken i hovedstadsområdet. Det angiver 70 pct. i en spørgeskemaundersøgelse, som politiet har lavet blandt 1.000 cyklister i politikredsen. Men 20 pct. – dvs. hver femte cyklist – synes ikke, det er sikkert at være cyklist i København.
Københavns Politi har foretaget en undersøgelse, hvoraf fremgår, at langt de fleste føler sig trygge på cyklen i hovedstaden.
Men ca. hver femte cyklist deler ikke den opfattelse: De usikre cyklister nævner bl.a. trængsel på cykelstierne, cyklister med høj fart, og andre transportmidler end almindelige cykler på cykelstien (f.eks. el-cykler eller el-løbehjul) som årsager til at de oplever det som værende cyklist i hovedstadsområdet.
Der er udfordringer
”Heldigvis oplever langt de fleste cyklister, at det er trygt og sikkert at færdes i trafikken, men vi ved også, at der er udfordringer, og derfor har vi skruet op for vores information om reglerne for cyklister og god adfærd på cykelstien, ligesom vi selv er begyndt at være mere til stede blandt cyklisterne – især i myldretiden, hvor der kan være trængsel,” siger leder af nærpolitiafdelingen i Københavns Politi, Jonas Wybrandt.
”Vi holder naturligvis øje med, at reglerne bliver fulgt i trafikken, og at man f.eks. har lygter på cyklen, så man er til at få øje på, ikke bruger mobilen, mens man cykler osv. Men vi er også opmærksomme på uhensigtsmæssig adfærd og vil – hvis vi møder den – påtale det,” siger Jonas Wybrandt.
Glemmer at holde afstand
Det kunne f.eks. være, hvis man standser uden at orientere sig, og dermed skaber en farlig situation for andre cyklister. Eller hvis man glemmer at holde afstand, kører flere ved siden af hinanden, så den øvrige trafik ikke kan passere etc.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Københavns Politi har sammen med Epinion i sommer stillet cyklister i politikredsen en række spørgsmål om bl.a. cykelsikkerhed og cykeladfærd.
1.045 har svaret og spørgeskemaundersøgelsen er dækkende for cyklister i Københavns politikreds. Svarene er indhentet i sommeren 2022.
Frederiksberg til Dragør
Københavns politikreds dækker kommunerne København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør, og det er borgere i alle fire kommuner, der er blevet spurgt.
Langt de fleste cyklister i Københavns Politikreds – 70 pct. – oplever, at det er sikkert at cykle i trafikken. Men 20 pct. – dvs. hver femte cyklist – synes ikke, det er sikkert at færdes på cykel i trafikken.
72 pct. af cyklisterne i undersøgelsen angiver, at de ofte eller indimellem er generet af andre cyklister. Kun en pct. angiver, at de aldrig oplever andre cyklister til gene. Især fire forhold ved andre cyklister opleves som generende: 1) Cyklister der overhaler uden at orientere sig bagud først, 2) Cyklister der bruger mobiltelefonen, 3) Cyklister der undlader at give tegn, 4) Cyklister som kører over for rødt lys.
Mere politi
Mere end hver tredje cyklist (39 pct.) angiver, at de synes, politiet bør være mere til stede i trafikken for at regulere cyklisters adfærd gennem kontrol. Samme budskab kom fra flere deltagere på vores fysiske borgerrådsmøde, ligesom flere på www.mitkbhpoliti.dk har givet udtryk for det samme.
Ca. hver tredje i undersøgelsen (35 pct.) angiver dog også, at de mener, at politiet er tilpas til stede.