Mere metro er på vej

TRANSPORT: Forligskreds på Københavns Rådhus vil have mere metro – også på Amager

Københavnerne skal have mere metro. (Foto: Metroselskabet / BüroJantzen)

Metroen har været med til at gøre København til en meget bedre by. Den har gjort København mindre og større på samme tid. Den har åbnet nye dele af byen op, og den har gjort det lettere, effektivt og klimavenligt at rejse fra den ene ende af København til den anden.

Derfor ønsker forligskredsen bag Lynetteholm endnu mere metro end M5 i hovedstaden, metro til alle bydele. Derfor vil partierne igangsætte en undersøgelse af nye mulige metrolinjer. Det kan f.eks. være til Nordvest og Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg og Hvidovre. Og hvis der kan findes ekstern finansiering sågar til Malmø.

Med undersøgelsen sikres København og københavnerne et grundigt overblik over mulige metrolinjer i fremtiden. Det er vigtigt for byens udvikling mange årtier frem i tiden.

Nye muligheder
Sideløbende med undersøgelsen af mere metro igangsættes et arbejde med at undersøge nye muligheder for at finde finansiering til ny infrastruktur i København. Tidligere er M1, M2, Nordhavns- og Sydhavnsmetro primært blevet finansieret af byudvikling, passagerindtægter samt direkte bidrag fra Københavns Kommune og til dels staten.

Medmindre der kommer flere statslige midler fra Folketinget til kollektiv trafik, så er det forventningen, at metro til den nye bydel i Østhavnen også primært skal finansieres via byudvikling i Østhavnen, passagerindtægter og af bidrag fra private grundejere i området og Metroselskabet.

Ikke ledige arealer
Dét sagt, så er mulighederne for finansiering af nye metroforbindelser via byudvikling begrænset, fordi der ikke er ret mange ledige arealer tilbage i København. Derfor er det netop centralt at undersøge mulige finansieringsmodeller for mere metro.

Før undersøgelserne af mere metro og finansieringsmuligheder kan igangsættes, skal de formelt besluttes i Borgerrepræsentationen i juni, hvor også de ca. 2,5 mio. kr. til undersøgelserne skal bevilliges. Undersøgelsen af mere metro gennemføres af Metroselskabet, mens undersøgelsen af nye muligheder for finansiering gennemføres af Økonomiforvaltningen.

Begge undersøgelser forventes at ligge klar primo 2025.

En bedre by
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) siger:

”Metroen er med til at gøre København til en af verdens bedste byer at bo og leve i. Derfor er det kun naturligt, at så mange københavnere ønsker at få en ny metrolinje til netop deres bydel. Jeg deler ønsket om, at vi får mere metro i København, og jeg er derfor glad for, at vi er et bredt flertal på rådhuset, der er enige om, at vi nu skal undersøge, hvordan vi i fremtiden kan udvide vores fantastiske metrosystem til glæde for københavnerne og klimaet.”

Mere kollektiv trafik
Gruppeformand Finn Rudaizky (DF) siger:

”Dansk Folkeparti er glad for øget politisk opbakning til ønsket om mere Metro – og gerne til alle københavnske bydele samt til Hvidovre Hospital. I København bør Brønshøj og Valby også have Metro og mulighed for Metro til Bispebjerg Hospital, bør også undersøges. Mere kollektiv trafik betyder også mindre luftforurening. Når analysen er færdig, så kunne DF godt tænke sig, at man overordnet så på muligheder for billigere billetter til den kollektive trafik.”