UNGDOM: Tanja Ferslev fra Islands Brygge er frivillig rådgiver på BørneTelefonen hos Børns Vilkår, hvor hun chatter og skriver sammen med børn og unge på SMS
Af Lene Dam Jørgensen
Tanja Ferslev fra Islands Brygge har arbejdet på BørneTelefonen som frivillig rådgiver siden 2021. Hun var oprindelig tilknyttet BørneTelefonen, hvor hun talte med børnene i telefon, men Børns Vilkår havde også brug for hende til chat og spurgte Tanja om hun ville med?
Det ville hun og efterfølgende begyndte hun så at sms’e med børn og unge – og er nu både tilknyttet chat og sms.
Mange historier
Tanja fortæller, at hun oplever alt fra de lidt sjove og finurlige henvendelser – til de mere negative og svære. Blandt en af de svære henvendelser er der én, som Tanja især husker – og som gjorde stort indtryk på hende.
”Det var en ung pige, der ringede ind og var meget ked af det. Hendes mor var død. Pigen var midt i sit teenage- og ungdomsliv og gik på ungdomsuddannelse. Hun havde været kortvarigt væk fra skolen, men var så begyndt igen – og det gik ikke. Hun savnede sin mor. Pigen kom i skolen, men måtte ofte forlade klasselokalet og gå ud fra skolen og bare være sig selv. Hun trak sig fra det sociale liv.” siger Tanja og fortsætter:
Forventningerne
”Jeg tror, at alle var obs på den unge pige og at hun måske også selv havde svært ved at definere, hvad hun havde brug for og forklare det til de voksne. Pigen havde nogle forventninger til sin far, som han ikke indfriede. Hun syntes ikke, at hun kunne leve op til farens forventninger og var bange for at skuffe ham,” siger Tanja.
”Pigen sagde, at hun var glad for at snakke med en rådgiver, der i dette tilfælde var mig. Der var nogen, der havde hørt på hende – og det havde hjulpet hende. Jeg tror, at vi sammen fandt frem til nogle gode løsningsforslag. Der var andre omsorgspersoner i familien, som hun kunne bruge. Pigen skulle ærlig over for sin far og fortælle ham, hvordan hun havde det – uden at bebrejde ham” tilføjer Tanja.
Hvordan samtalen skal tackles
Tanja fortæller, at Børns Vilkår stiller hjælpeværktøjer til rådighed til rådgiverne, når de er på vagt. Der er mange ting, rådgiverne skal forholde sig til ved en henvendelserne og også den alvorlige samtale. Det er i den forbindelse, at det er rart at have hjælpeværktøjerne, da rådgiverne så kan se, hvordan de kan tackle den pågældende henvendelse.
”Der er mange, der skriver om kærlighed og ensomhed. Unge skriver også i starten af puberteten om, at de har det svært derhjemme, men her gælder det om at finde ud af, hvad der ligger bag – teenageproblemer, hvor de voksne ikke nødvendigvis er de ”onde” – heller ikke, hvis de unge vil gå med make-up, men ikke må det” siger Tanja.
Selvskade og kropsidealet
”Vi får henvendelser fra piger, der spørger om, hvornår de kan blive gravide, hvad en cyklus er og om p-piller. Vi har også nogle, der skærer i sig selv. Kropsidealet fylder også meget. Her har vi en masse værktøjer, som vi kan bruge. Inden jeg startede havde jeg ikke haft særlig meget med selvskade at gøre – så der har jeg brugt værktøjerne, som vi har digitalt liggende, til at gå ind og få inspiration og blive støttet i en samtale,” siger Tanja.
Mobning
”Jeg får også henvendelser omkring digital mobning. Jeg har faktisk haft nogle, der henvender sig, fordi de har delt billeder på mobilen og bagefter er blevet bange. De spørger også om deres rettigheder og lovgivningen omkring det,” siger Tanja.
Tanja fortæller også, at når det drejer sig mobning i skolen, er det rigtig svært at være rådgiver. Hun fortæller, at de børn der henvender sig, sommetider bare er omkring 10 år. Det kan svært at hjælpe, men det gælder i den slags situationer om at lytte og fortælle, at mobning ikke er ok. Tanja siger, at det er bedst, hvis barnet kan finde en voksen på skolen og snakke med, men det er også vanskeligt, da barnet føler, at voksne er ligeglade – også selvom de ikke er det.
Del af et fællesskab
”Jeg synes selv, at jeg har så meget at give, nemlig at lægge ører til de børn, der har brug for at blive hørt, og jeg får også personligt noget igen. Jeg arbejder aldrig hjemmefra, men altid fra kontoret i Valby. Her et godt fællesskab mellem de frivillige. Det er rart at have nogen at drøfte tingene med, hvis man har brug for at høre en anden vinkel på noget. Der er altid nogen, som kan guide og hjælpe,” slutter Tanja.
Tanja er 55 år. Hun boede på Amager til hun var 14 år, og er nu som voksen vendt tilbage til øen. Tanja er uddannet skolelærer, men arbejder nu som konsulent.