TRYGHED: Hvordan ser et politiskilt egentlig ud? Kan man stole på folk i telefonen? Og er der noget at være bange for, når man går tur i Tårnby? Spørgsmålene var mange, da Lisbeth, Trine og Rama fra Københavns Politi besøgte Ældre Sagen i Tårnby

Forleden fik de fremmødte i Ældre Sagen i Tårnby mulighed for at tale med politibetjente fra Københavns Politi, og der blev givet gode råd til, hvordan man sikrer sit hjem mod indbrud og tricktyveri. Derudover var der fokus på, telefon- og online-svindel, hvor vi desværre ser mange sager, hvor kriminelle svindler ældre for store pengebeløb over telefonen.
”Svindlerne er meget dygtige og de kriminelle går målrettet efter ældre. I telefonen virker de både høflige og troværdige, men i virkeligheden er de kolde og kyniske, og de svindler ældre for meget store beløb,” siger vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politi.
Siger de er fra banken
Han fortæller, at svindlerne ofte udgiver sig fra at være fra banken, politiet eller en anden myndighed. De sætter ofte de ældre i en sårbar position ved at overbevise dem om, at deres konti er i fare, f.eks. ved at der er sket nogle mistænkelige transaktioner, eller at deres konto er blevet hacket.
(Artiklen fortsættes under billedet)

”Ved at tale længe og tålmodigt med borgeren får de langsomt opbygget en tillid der gør, at mange til sidst bliver lokket til at udlevere deres Nem-id, Mit-id, kortoplysninger og pinkoder. Vi ser også i flere tilfælde, at svindlerne får de ældre til selv og gå ind og flytte deres penge over på en fremmed konto, eller at de sender en såkaldt ’bankansat’ hjem til de ældre og får udleveret hævekort og pinkode,” siger Peter Høholt.
Svindlerne anvender nogle gange en teknik, der får det til at se ud som om, at de ringer fra et nummer, der tilhører fx banken eller politiet. Det skal man ikke lade sig snyde af.
”Det er vores opfattelse, at svindlerne finder deres ofre via krak, 118 eller De Gule Sider, hvor de søger på navne, som er typiske for den ældre generation, fx Grethe, Olga, Elsa og Gerda. Så tjekker de måske, om ofret bor alene, og så kan det være, de søger ekstra information på personens Facebook-profil eller andre sociale medier,” siger Peter Høholt.
Han opfordrer ældre til at overveje at få deres navn og telefonnummer slettet fra Krak og andre steder, hvor man kan søge deres kontaktoplysninger frem. Derudover opfordrer han til, at man gør sin Facebook-profil privat.
”Svindlerne bruger desværre alle tricks i bogen, så vær kritisk, hvis nogen ringer og beder om oplysninger eller koder. Det bedste råd vi kan give er at smække røret på,” siger Peter Høholt.
Her er politiets gode råd
- Vær på vagt – det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
- Udlevér aldrig bankoplysninger, koder eller andre følsomme personoplysninger over telefonen. Banken og andre myndigheder banker og myndigheder vil aldrig bede dig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
- Overfør aldrig penge til en fremmed konto.
- Udlever aldrig dit kreditkort og kode til en person, der møder op på din bopæl og udgiver sig for at være fra f.eks. banken eller politiet. Politiet og banken vil aldrig komme hjem til dig for at hente dit hævekort eller din kode.
- Smæk røret på – hellere et nej for meget!
- Hvis du er i tvivl, så ring til banken på hovednummeret, politiet (på 114) eller en nærtstående, der kan hjælpe dig.