Psykologi og informatik mødes på Ørestad Gymnasium

UNDERVISNING: Psykologistuderende Ban M. Shiwalia, og hendes kolleger fra Virtual Learning Lab på Københavns Universitet, har været på besøg på Ørestad Gymnasium for at undersøge, hvordan virtual reality kan understøtte miljøbevidst adfærd. Ban, der er tidligere elev på gymnasiet, synes det er sjovt at være tilbage og afprøve forsøget på eleverne.

Eleverne i gang med den lidt anderledes undervisning

 

Af Trine Hvam Madsen

Psykologistuderende Ban M. Shiwalia blev student fra Ørestad Gymnasium i 2021. Hun havde psykologi som valgfag, og det blev kimen til, at hun efter sin studentereksamen strøg direkte ind på psykologistudiet, hvor hun ved siden af sine studier, har fået en stilling som student assistant i Virtual Learning Lab.

Nu er hun tilbage på gymnasiet på besøg i 1.m, der har valgfaget informatik. Eleverne skal i løbet af deres modul være forsøgskaniner for Ban og kollegerne fra Institut for Psykologi, der til dagens forsøg har medbragt VR-briller og måleudstyr.

Teknologi og psykologi
Ban havde også selv informatik som valgfag på gymnasiet. Og arbejdet med robotter og programmering gjorde hende interesseret i, hvordan teknologi og psykologi kan arbejde sammen. Den interesse bliver nu understøttet af det nye studiejob, hvor hun hjælper med at tilrettelægge forsøg og undersøgelser ved hjælp af bl.a. virtual reality.

“Vi undersøger, i det forsøg vi laver i dag, om social interaktion kan fremme miljøbevidst identifikation,” fortæller Ban. “Det lyder måske lidt kringlet,” smiler hun. “Men det handler i bund og om, hvorvidt vi kan fremme miljøbevidst adfærd ved at bede eleverne om at samarbejde om nogle opgaver i virtual reality.”

Mere miljøbevidste
De psykologistuderendes tese er, at eleverne vil udvise en mere miljøbevidst adfærd ved at samarbejde og tale om, hvilke fødevarer der er gode og dårlige for klimaet. Når eleverne får VR-brillerne på, bliver de bedt om at samarbejde om at lave en miljøvenlig madret. Den ene elev får rollen som miljøekspert og kan i sine VR-briller se, hvilke madvarer, der er skadelige for miljøet. Den anden elev er ernæringseksperten, der i sine VR-briller kan se, hvilke sundhedsmæssige konsekvenser de forskellige madvarer har.

Bæredygtig pizza
Fritz Malberg Glimø og Liv Ulrica Hammel, der går i 1.m, er begge med i forsøget. De går på mediefagslinjen på Ørestad Gymnasium og har derfor informatik som valgfag. De to elever skulle i forsøget samarbejde om at lave en både sund og bæredygtig pizza eller pastaret med VR-brillerne på, og den anderledes undervisning faldt i god jord. ”Det har været sjovt, fordi det er en anden måde at lære på,” mener Fritz. “Vi har jo informatik og lærer normalt at kode. Så det var fedt at afprøve VR og se, hvad det, vi normalt lærer i undervisningen, kan munde ud i,” pointerer han. Liv er enig. “Jeg synes også det er interessant, fordi vi har været mere aktive og deltagende,” fortæller hun. “Det interaktive element med brillerne gjorde helt klart, at man levede sig mere ind i spillet,” mener Liv.

(Fortsættes under billedet)

Ban M. Shiwalia

Bliver bevidste
Efterhånden som eleverne bygger deres madret, vil de i VR-spillet kunne se, hvilke konsekvenser deres valg har for miljøet. “Hvis eleverne fx vælger at putte ingredienser i retten, der ikke er miljøvenlige, er der nogle træer i VR-simulationen, der begynder at brænde, og omvendt vil naturen blomstre, vandet stige og dyrene begynde at komme frem, hvis de vælger miljøvenlige ingredienser,” fortæller Ban. “På den måde bliver eleverne bevidste om, at de valg, de træffer, har en effekt.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Om VR har en fremtid som middel i undervisningen, eller måske som redskab til at løse klimakrisen, må tiden vise. Nu skal Ban og kollegerne først hjem og analysere den indsamlede data og udarbejde artikler om, hvad forsøget kunne vise om elevernes bevidsthed om miljø og sundhed.