Luftfragten er eneste lyspunkt i Københavns Lufthavn

Corona krisen har slået bunden helt ud af luftfarten og Københavns Lufthavn. 2.200 medarbejdere bliver i rotation sendt hjem med lønkompensation. Den sidste uge i marts var trafikken faldet med 98 procent. Eneste lyspunkt er luftfragten hvor der i marts var en vækst med rene fragtfly på 23 procent og væksten ser ud til at tage endnu mere fart i april.

Et lyspunkt i Københavns Lufthavn er luftfragten. For Danmark er luftfragten afgørende. Dels for at kunne få f.eks. medicinsk udstyr til landet. Dels for danske virksomheder, hvor luftfragten – målt i værdi – udgør 33 procent af Danmarks eksport, fortæller adm. direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye. Foto: CPH

Corona krisen slog for alvor helt igennem i den sidste uge i marts, hvor antallet af rejsende faldt med 98 procent. I uge 13 sidste år var der 539.258 rejsende igennem terminalerne. I år var det 16.115. Samlet var der i marts 852.984 rejsende mod 2.373.332 sidste år – et fald på 64,1 procent.

”Normalt er der knap 83.000 rejsende hver dag. Nu tæller vi færre end 1.500. Uden passagerer og fly er praktisk taget hele vores indtægtsgrundlag forsvundet i løbet af marts,” siger Københavns Lufthavns adm. direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

142 butikker og serveringssteder er lukket
”Som samfundskritisk infrastruktur skal vi naturligvis holde lufthavnen åben og i drift for den smule trafik der er, for de særfly der kommer hjem med strandede danskere og for den helt vitale luftfragt af blandet andet medicin og elektronik,” understreger han.

I terminalerne har 142 butikker og serveringssteder trukket gitteret ned og lukket på ubestemt tid. Tilbage holder blot to 7-Eleven butikker samt en enkelt Joe & the Juice åbent.

”Der er meget tomt og meget stille i terminalerne. Det er næsten helt uvirkeligt,” fortæller Thomas Woldbye.

Foto: CPH

Luftfragten er et lille lyspunkt
For samfundet og for de danske virksomheder er luftfragten det eneste lille lyspunkt, selv om den også er ganske hårdt ramt, da cirka 75 procent af luftfragten sker med passagerfly som Belly Cargo. I dag er de fleste passagerfly grounded over hele verden. Alene i CPH er 90 passagerfly parkeret på ubestemt tid.

”Der er dog stadig enkelte passagerfly i drift – f.eks. Qatar til Asien. Samtidig er antallet af rene fragtfly til og fra København nu i vækst, og flyene er fyldte. I marts var der en vækst med rene fragtfly på 23 procent og væksten ser ud til at tage endnu mere fart i april. Derudover indsætter f.eks. Singapore Airlines en daglig fragtafgang med et A350 passagerfly i første omgang en uge,” siger Thomas Woldbye.

”For Danmark er luftfragten afgørende. Dels for at kunne få f.eks. medicinsk udstyr til landet. Dels for danske virksomheder, hvor luftfragten – målt i værdi – udgør 33 procent af Danmarks eksport,” understreger han.

Umuligt at spå om fremtiden
Men den bratte og næsten totale opbremsning af flytrafikken er Københavns Lufthavn i gang med at spænde livremmen helt ind. Der reduceres omkostninger for flere hundrede millioner på driften blandt andet ved en rotationsordning, hvor der samlet i en periode hjemsendes 2.200 af 2.600 medarbejdere (svarende til 1.600 fuldtidsansatte) med lønkompensation. Samtidig udsættes en lang række investeringer og projekter.

”Målet er så vidt muligt at komme igennem krisen uden at skulle afskedige nogle af vores dygtige medarbejdere, så vi er klar, når Danmark og resten af verden skal genstartes. Men livremmen skal spændes helt ind, og vi forventer at kunne reducere omkostninger med op mod en milliard kroner her i resten af 2020,” siger Thomas Woldbye. Han tør ikke spå om, hvornår trafikken vender tilbage eller hvilken finansiel effekt, det vil have for CPH.

”Den globale Corona epidemi udvikler sig fra dag til dag, så vi kan endnu ikke sige noget fornuftigt om forventningerne til resten af året,” siger Thomas Woldbye.

Kilde: CPH

 

Seneste artikler

Gymnasieelever til kinesisk efterårsfest

På Ørestad Gymnasium kan eleverne vælge kinesisk som valgfag. Det er atypisk at kunne studere kinesisk allerede i 1.g. Men gymnasiets elever er ikke i tvivl; kinesisk er et spændende fag, der åbner mange døre. I september var kinesiskelever fra 1.g til efterårsfestival i Kinesisk Kulturcenter, hvor de fik anledning til at prøve deres kundskaber af i praksis.

 
 

Fik du læst?