Danske giganter skal være førende inden for bæredygtige brændstoffer

Københavns Lufthavne og fire andre danske virksomhedsgiganter er gået sammen i et nyskabende patnerskab om at udvikle fremtidens miljøvenlige brændstoffer. Det skriver Københavns Lufthavn (CPH) i en pressemeddelelse.

Københavns Lufthavne og SAS er en del af et storstilet projekt om et miljøvenligt produktionsanlæg. Foto: CPH

Foruden CPH er A.P. Møller – Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS og Ørsted (tidligere DONG) en del af samarbejdet, som skal udvikle produktion af bæredygtige brændstoffer til vej-, sø- og lufttransport i Storkøbenhavn

Partnerskabet, som både repræsenterer efterspørgsels- og udbudssiden inden for bæredygtige brændstoffer – begge sider af bordet, så at sige – har en vision om at opføre det, der kan blive et af verdens største anlæg til elektrolyse og til produktion af bæredygtige brændstoffer, hedder det i pressemeddelelsen.

Skaber nye arbejdspladser

Projektet kan fungere som drivkraften for modningen af bæredygtige brændstoffer, samtidig med at der skabes arbejdspladser og nye værdikæder for at styrke Danmarks førende rolle inden for grøn energi. 

”Uanset om vi opererer inden for vejtransport, skibs- eller luftfart, så har vi alle en stor opgave med at bidrage til den bæredygtige omstilling i Danmark. Udfordringen med at skabe et fremtidssikret og bæredygtigt brændstof er fælles for alle i transportsektoren, og det at vi nu går sammen i et partnerskab er afgørende for, at vi kan få produceret bæredygtigt brændstof i de nødvendige mængder. Det understøtter samtidig ambitionerne om at omstille dansk luftfart til at være helt uden CO2-udledning i 2050 og gøre Danmark til et foregangsland inden for udviklingen af fremtidens klimavenlige brændstoffer”, udtaler Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

CPH’s administrerende direktør Thomas Woldbye mener at Danmark skal være foregangsland indenfor udvikling af klimavenlige brændstoffer. Foto: Presse

Han er dermed på linje med samarbejdspartneren A.P. Møller-Mærsk, som har som sit erklærede mål at være CO2-neutrale inden år 2050.

“Det er en stor og kompleks opgave at nedbringe CO2-udledningen i transportsektoren, og den kræver en fælles indsats fra alle virksomheder, organisationer og lande. Dette projekt er et første skridt i den massive omstilling inden for produktion og distribution af bæredygtig energi. I Danmark har vi en mulighed nu for at accelerere den grønne transformation og gå i front, når det kommer til at forsyne fremtiden med bæredygtig energi, og jeg er glad for, at vi kan bidrage med konkret handling. Hvis vi i Mærsk skal nå vores ambition om at blive CO2-neutrale inden 2050, så har vi behov for mange flere af sådanne projekter, både herhjemme og i andre dele af verden”, supplerer Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller – Mærsk

Når projektet er fuldt udbygget i 2030, vil det årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til busser, lastbiler, skibe og fly.

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?