Fra 15. juni indføres nye regler om værnemidler, hygiejne og afstand for de rejsende og de ansatte i danske lufthavne. Der skal være ens regler i alle EU-lufthavne. Derfor skal der bl.a. bæres mundbind. Målet er, at flyrejser skal være forudsigelige og trygge for de få, der rejser. I maj faldt antallet af passagerer i Københavns Lufthavn 98,5 procent. I juni og resten af sommeren forventes et fald på 85-95 procent. Det skriver CPH på sin hjemmeside.
I maj sidste år rejste der 2.651.938 passagerer igennem terminalerne i Københavns Lufthavn. I år blev der talt 40.118 – altså et fald på 98,5 procent.
”Det dramatiske fald i antallet af flyafgange og rejsende har for alvor sendt dansk luftfart til tælling. Og nu ser vi ind i den mest stille sommer i mands minde,” siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard til hjemmesiden.
Københavns Lufthavn er normalt Nordens største internationale lufthavn. Derfor rammes trafikken ekstra hårdt, så længe grænserne er lukkede.
Flere flyselskaber er så småt i gang med at genstarte mindre dele af deres rutenetværk. F.eks. vil SAS fra midten af juni i begrænset omfang sende fly afsted fra København til 16 destinationer som Frankfurt, München, Hamborg, Athen, Nice og Malaga. Indtil videre forventes SAS at have nogen drift på 40 af de oprindeligt planlagte 290 destinationer i selskabets sommerprogram for hele Skandinavien.
Andre selskaber er også i gang med en begrænset genåbning. F.eks. vil Emirates snart lade passagerer rejse med på de fly, der ellers kun har fløjet med fragt til selskabets hub i Dubai et par gange ugentligt.
Pandemien gør det svært at spå om fremtiden
Sidste sommer i juni-juli-august rejste der 8.994.407 til og fra Københavns Lufthavn. Med al den usikkerhed der hersker, forventes der denne sommer mellem 500.000 og 1,3 millioner rejsende.
”Corona-krisen har lært os, at det med en global pandemi er mere end utroligt svært at spå om fremtiden. Situationen ændrer sig fra uge til uge. Men som det ser ud lige nu, så vil denne sommer bliver usædvanligt stille med blot 5-15 procent af den normale trafik,” siger Peter Krogsgaard videre.
”Ser vi på resten er året er det endnu ikke muligt at give et holdbart bud. Der er langt flere spørgsmål end svar: Hvordan udvikler Corona pandemien sig? Hvor mange i luftfarten overlever krisen? Hvordan bliver rejsevejledningerne? Hvilke grænser er åbne for hvem? Hvordan reagerer forbrugerne? Hvad gør flyselskaberne og rejsearrangørerne? Vi skal kunne svare på flere af de spørgsmål for at kunne give en forventning for resten af året,” siger han.