Amagerbutikker: Vi vrider os lidt i hænderne…

Men lokalsammenholdet er stærkt på Amager, hvor mange handler lokalt og stemningen er fortrøstningsfuld nu, hvor butikkerne delvist kan åbne igen…

Mogens Steffensen: Vi har haft en sund debat om dét at handle lokalt…

“Der er ingen tvivl om, at stemningen har været trykket hos butikkerne på Amager – som i resten af landet. Men mange af vores medlemsbutikker har heldigvis været yderst opfindsomme og omlagt deres slagsstrategi, så det løbende har kunne passe til de omskiftelige restriktioner, som regeringen har pålagt os”.

Sådan siger Mogens Steffensen, der dels er formand for handelsorganisationen “Amager Butikkerne” og dels selv er selvstændig på Amager som indehaver af ejendomsmæglerfirmaet Home Amager – Sundbyvester.

Mange handlende på Amager har udvist stor opfindsomhed under Corona-krisen.

Mogens Steffensen fortsætter:

” Det er selvfølgelig svært at tilbyde kunderne en klipning over Facebook, så derfor er vi også utroligt glade for, at vi nu ser ind i en fremtid, hvor mange af de butikker, der udgør vores medlemsskare igen må åbne – om end at en del endnu må holde lukket. Personligt synes jeg, at det har været glædeligt, at vi ikke har set den samme mængde tomme butikslokaler, som jeg synes at opleve andre steder i Københavnsområdet. Jeg har tolket det som en tro på, at tingene vil vende igen. Og her er kunderne selvfølgelig altafgørende”, siger Mogens Steffensen.

Det særlige ved Amager

Han fremhæver også det særlige ved Amager:

“Der har altid været det særligt ved Amager, at så snart man bor herude er man en del af fællesskabet. Det betyder noget at være amagerkaner. Vi har hvert fald kunne se på vores Facebookside, at folk mener, at det lokale er vigtigt og det er noget, man kerer sig om. Det betyder noget for folk på Amager at handle lokalt, og derfor føler jeg mig også ret overbevist om, at dette vil vi kunne mærke, når nu vi åbner delvist op igen. Jeg tror egentlig, at det at vi har fået en sund debat om væsentligheden af at handle lokalt, er noget af det mest positive ved denne krise”, siger butiksformanden. 

Kostet mange penge

Mogens Steffensen fremhæver også det økonomiske:

“Utvivlsomt har det kostet mange penge for butiksejerne at beholde deres livsværk i gang under denne krise. Som sagt synes jeg ikke, at butiksdøden er altoverskyggende endnu, men selvfølgelig går vi alle og vrider os lidt i hænder over, hvornår alle regeringens hjælpepakker rammer de nødstedte, og hvordan hele den nye “Likviditetspakke” kommer til at virke. Grundlæggende kan man jo sige, at det er svært at opkræve moms og skat af folk, hvis indtjeningsmulighed man har frataget dem. Så vi må håbe, at man løbende vil være opmærksom på, at butikkerne faktisk har den fornødne tid til at indhente den tabte omsætning”, siger han.

Stor opfindsomhed

Mogens Steffensen fremhæver også en stor opfindsomhed blandt de handlende:

“Jeg synes, der er en del positive historier og opfindsomhed blandt butikkerne på Amager. Bl.a. har tøjbutikken Peanuts på Amagerbrogade haft en del succes med online salg. Sulbæk Design på Søren Norbys Allé 2 har i noget tid produceret bærerdygtige mundbind og Gunnar Madsen Vinhandel på Prags Boulevard har bl.a. lavet en virtuel whiskyskole. Men samtidig skal man jo huske på, at for mange butikker gælder det, at det er den personlige relation med kunderne, som er det væsentlige. Og den savner vi”, slutter formanden for Amager Butikkerne.

 

 

Seneste artikler

 
 
 

Fik du læst?