Farvel til mobilen og goddag til hængekøjen…

SØFART: Tirsdag 27. februar starter det første af Skoleskibet Georg Stages to togter for 2024. Eleverne går ombord på skibet, der i de næste 20 uger danner rammerne for hvordan de spiser, sover, arbejder og går i skole. De fleste ville mene at det var omvæltning nok i sig selv, men for de unge vil den helt store forskel kunne mærkes i én bestemt regel: Mobiler er ikke tilladt.

For Skoleskibet Georg Stages elever foregår undervisningen til søs og i al slags vejr.

Så er det lige rundt om hjørnet. På tirsdag træder 63 nye elever ombord på Skoleskibet Georg Stage. Snart vil forældrene stå på kajen, og se de unge træde over landgangsbroen med tætpakkede tasker og vadsække over skulderen.

I løbet af de næste 20 uger ombord på Skoleskibet Georg Stage, vil eleverne blive uddannede til ubefarne skibsassistenter (matroser).

For nogle af de unges vedkommende vil det være deres første rigtige møde med søfarten, med Det Blå Danmark, og altså første gang uden fast grund under fødderne.

(Artiklen fortættes under billedet)

Georg Stage til havs.

Skoleskibet Georg Stage er en helt unik mulighed for eleverne. Ikke bare fordi det er en sejlende uddannelsesinstitution, men fordi eleverne som noget af det første får udleveret en hængekøje, og i samme ombæring bliver bedt om at aflevere deres mobiler til besætningen.

Vent, hvad for noget? Mobilen er jo totalt personlig. Den er livsnødvendig; et talerør, en essentiel del af unges online tilstedeværelse – deres sociale liv. Det kan man da ikke bede nogen om.

Eller hvad?

Jo, det kan man, og efter få dage er eleverne som regel meget taknemmelige.

(Artiklen fortættes under billedet)

Undervisningen under dæk.

Det er de, fordi et mobilfrit fællesskab kan tilbyde eleverne dét frirum, de ikke får nogen andre steder. Det er en mulighed for at frakoble sig fuldstændig de sociale medier. Den insisterende, opmærksomhedskrævende strøm af notifikationer og nyheder – fem samtidige gruppechats i Messenger, tiktoks, snaps, insta-stories der ruller over skærmen og så videre og så videre.

Alt dét forsvinder, væk med ét. Tilbage står der en forsamling af unge, som får lov at lære hinanden at kende på nogle helt andre vilkår, end de er vant til.

(Artiklen fortættes under billedet)

Et liv på søen – uden mobiltelefon

Dét er noget helt unikt ved Skoleskibet Georg Stage, fraværet af mobiler, og det mærkes omgående, hvordan alle bliver mere nærværende og opsøgende, når der ikke længere er mulighed for at trække sig ind i ens egen, digitale boble.

Så når de 63 nye elever om få dage træder ned på Georg Stages dæk for første gang, kan de se frem til at opleve fællesskab på en måde, som i vores tid kun er få forundt.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Kommende matroser på arbejde…

I takt med at dansk vindmølleindustri vokser, vil Det Blå Danmark i de kommende år presse på for at få flere kvalificerede skibsassistenter ud på arbejdsmarkedet. Skibsassistenterne er essentielle for at kunne varetage det væld af arbejdsopgaver, som er nødvendige for den voksende vindmølleindustri.

Skoleskibet Georg Stage tilbyder eleverne muligheden for at få en lang pause fra mobilen, og dyrke de sociale fællesskaber ombord, imens de uddanner sig til søs. Det er en livsstil, og en måde at arbejde på, som rigtig mange af de unge får smag for, og ikke overraskende, bliver det derfor også springbrættet til en karriere indenfor det maritime.

 

 

Seneste artikler

Der blev kørt om sjællandsmesterskaberne på Københavns gokartbane på Kraftværksvej. Foto: TorbenStender.

Sjællandsmesterskaber i gokart

I den forgangne weekend summede Københavns gokartbane på Kraftværksvej af aktivitet, da gokartklubben LUG afholdt sjællandsmesterskaberne i gokart

Eleverne i 1.g får et velfortjent hvil indenfor til Ørestad Gymnasiums sprogdag.

Sprogdag fylder Byparken

Det var koldt, men angiveligt sjovt og lærerigt, da eleverne fra Ørestad Gymnasium havde utraditionel sprogundervisning i Byparken.

 

Fik du læst?

Badebro på plads

Søvangs helt eget sjak af frivillige brobisser var sidste weekend på hårdt arbejde med at sætte den imponernede 279,1 meter lange badebro.

Læs mere »