MOTOR: Selvom butikker og showrooms nu igen får lov til at slå dørene op for besøgende, ser automobilforretningen Semler Retail Amager tilbage på en overraskende tendens, som ikke kun har hjulpet bilforhandleren gennem corona-nedlukningen, men også er kraftigt involveret i, at forhandleren leverede et flot resultat i 2020.
Corona-nedlukningen har lagt gaderne øde og vejene tomme for biler. Bilbranchen har som så mange andre været udfordret på at holde hjulene kørende, men hos Semler Retail Amager på Englandsvej kan man nu kigge tilbage på et stærkt 2020 på trods af en svær periode med Corona. Forretningen forhandler mærkerne VW, Audi, Seat og Skoda.
Begrundelsen for bilforhandlerens succes ligger blandt andet i en ændring af danskernes købsadfærd. Mange danskere har under corona i højere grad benyttet sig af digitale løsninger, og det gør sig også gældende på Amager, hvor beboerne flittigt har gjort brug af de online muligheder i forbindelse med bilkøb. Rolf Hillers, filialchef hos Semler Retail Amager, fortæller om den interessante udvikling:
”Covid-19 har digitaliseret danskernes bilkøbsvaner i en grad, vi ikke tidligere har set. Før nedlukningen krævede det i gennemsnit 1-2 besøg med prøvekørsel og fremvisning, før en kunde faktisk købte bilen. Men nu ser vi, at kunderne i højere grad henvender sig på vores hjemmeside uden hverken at se eller prøvekøre bilen først,” siger Rolf Hillers.
Kunderejsen i bilbranchen har været under forandring det seneste år, hvor flere særligt om aftenen bruger tiden på at researche på, hvilken bil de skal have næste gang. Derfor har man på Amager også haft gode erfaringer med fleksible åbningstider, hvor de har svaret kunderne via deres online ydelser indtil kl. 21.00.
Én af de kunder, der har oplevet fordelene ved de digitale services i Semler Retail Amager, er 42-årige Ulrik Thestrup.
Foregår elektronisk
”Min bil skulle på værksted og hele korrespondance-delen har udelukkende foregået elektronisk. Det er både i forhold til, hvad prisen på reparationen var, men endnu vigtigere også med brug af videotools, hvor de flere gange har sendt videoer til mig af, hvad det var, de skulle fixe. Når man som menig mand ikke har den store forstand på biler, er det fedt at kunne følge med og forstå, hvad de laver ved ens bil,” siger Ulrik Thestrup, der samtidig refererer til sin kones nye bilkøb ved forhandleren på Amager.
”Mine kone har lige købt en ny bil, og det er ligeledes foregået stort set kun over digitale kanaler. Den gode relation, som man kender det ude fra forhandleren, har de formået at skabe realistisk med virtuel fremvisning af bilen, hvor det eneste der manglede, var duften af den nye bil. Derudover har vi kunne putte børnene og stadig have mulighed for korrespondance med forhandleren om aftenen, hvilket har givet os en stor frihed.”
Genåbning og digitalisering skal kickstarte 2021
Ifølge Rolf Hillers har starten på 2021 været hård for bilforhandleren, men en kombination af de nye digitale købsmønstre og en delvis genåbning kan forhåbentligt sætte gang i salget igen.
”Er der én ting, vi har lært af corona, så er det, at de digitale løsninger og fleksibiliteten i en virksomhed er afgørende for dens fremtidige udvikling. Danskerne har fundet ud af, at meget kan lade sig gøre online, og det har ændret bilbranchen og den måde, vi handler på. Hele bilindustrien har haft en svær start på det nye år, og det har vi også. Så vi er meget glade for, at foråret står for døren, og vi igen kan mødes med kunderne – selvom jeg stadig tror på, at vi i fremtiden vil se en endnu større grad af kombination mellem det fysiske og det digitale bilsalg,” siger Rolf Hillers.
Hos Semler Retail Amager fik man mandag 1. marts lov til at åbne op for både salgs- og serviceafdelingen, men tilbyder fortsat at fremvise biler på kundernes hjemmeadresse og holder de digitale kanaler åbne for henvendelser frem til kl. 21 om aftenen.