Sundhedssøndag: Sådan kommer du i gang med at vinterbade

Vinterbadesæsonen starter d. 1. oktober, og fordelene gælder ikke kun vikinger og sundhedsentusiaster.

Foto: Dragør Søbad

Af Camilla Lærke Lærkesen

Hvis du drømmer om at blive vinterbader, skal du allerede i gang nu, siger de kloge. Oven på århundredets sommer har du sikkert allerede vænnet dig til regelmæssige ture det salte Øresund, og vandet er lige et par grader varmere end det plejer at være, når vinterbadesæsonen skydes i gang.

Vintermørke, efterårsstorme og sort, koldt havvand lyder måske ikke særligt indbydende. Men hvad med frostklare morgener, glitrende havblik, solopgang i horisonten og blodet, der bruser i årene? Omkring 30.000 danskere er allerede vinterbadere. Og hvis ikke du bliver fristet af gyldne solopgange, så kan du måske overtales ved tanken om bedre humør og færre sygedage.

Vinterbadning sætter gang i kredsløbet

Når du hopper i det kolde vand, reagerer din krop med det samme. Du kan garanteret mærke det på din vejrtrækning lige med det samme. Den bliver hurtigere. Du må hive efter vejret, mens du er i. Det, der sker i din krop, er, at blodkarrene trækker sig sammen, og blodet løber ind til de indre organer for at holde dem varme midt i kuldechokket. Det får hjertet til at slå hurtigere og blodtrykket til at stige en anelse. Når du kommer op i varmen, suser blodet tilbage ud i tæerne og fingerspidserne igen. Den aktivering er rigtig sund for kredsløbet.

Kuldechokket styrker immunforsvaret

En anden sundhedsfordel er, at vinterbadning styrker dit immunforsvar, så du bliver mere immun overfor sygdomme i dagene efter dyppet. Når du udsætter kroppen for den slags voldsomme stimuli, så udløser du en række stresshormoner, der sætter skub i immunforsvaret.

Dragør Søbad (Privatfoto)

Undersøgelser har vist, at vinterbadere har færre sygedage og sjældnere bliver ramt af luftvejsinfektioner som forkølelse, halsbetændelse og bihulebetændelse. Det er måske turen til badebroen værd, mens alle andre ligger med vintersnue?

Vinterbadning gør glad

Hvis vintermørket tager lidt for hårdt på humøret, så er der endnu en god grund til at springe ud som viking. Du bliver nemlig glad af det kolde gys.

Når du hopper i bølgen, bliver der frigivet en masse signalstoffer i hjernen, blandet andet adrenalin og dopamin. Signalstoffer, der giver humøret et boost og har samme effekt som det, man kalder ”runners high”. Det giver humøret et ordentligt boost og giver overskud til at klare dagens strabadser og sæsonens vintermørke.

For mange vinterbadere er totaloplevelsen det vigtigste. Det er ikke bare de sundhedsmæssige fordele, der trækker, men følelsen af at stå og se solopgangen fra badebroen kun iført håndklæde og med saltvand i håret (og sne mellem tæerne).

Kom godt i gang

Det er en god ide at komme ind i rytmen allerede om sommeren. På den måde vænner kroppen sig gradvist til, at vandet bliver koldere og koldere, og så er det ikke så slemt at komme i, når vinteren melder sin ankomst. Det kan også være lettere at få etableret rutiner i sommerhalvåret, hvor det er lyst, og vi har mere overskud både før og efter arbejde.

Der er imidlertid ikke noget i vejen for at begynde midt i vintersæsonen. Efter et par gange har kroppen vænnet sig til kuldechokket, og den vil ikke længere reagere helt så voldsomt.

Vinterbadning er som udgangspunkt ikke sundhedsskadeligt, men tager man hjertemedicin, eller lider man af hjertesygdom, bør man tale med sin læge, før man kaster sig over vinterbadningen. Kuldechokket sætter nemlig lige lidt ekstra gang i kredsløbet, hvilket lægger ekstra pres på hjertet.

Sådan vinterbader du

Når du vinterbader, går du langsomt ned i vandet med hele kroppen og tæller til 10. 10 sekunder er rigeligt. Tag ikke hovedet under vand, men pjask lidt vand i ansigtet i stedet. Nogle går op og får varmen og tager en tur til, særligt hvis de bader et sted med sauna. Det giver et ekstra sus.

De fleste vinterbadere bader nøgne. Primært fordi det simpelthen er for koldt at have vådt badetøj på i vinterkulden. Mange steder har kønsopdelte omklædningsrum, og du kan sagtens hoppe i badetøjet, hvis du er blufærdig.

Pas på hinanden

Særligt for de nye vinterbadere er det vigtigt, at man bader sammen med andre. Er kroppen ikke vant til kuldechokket kan man i nogle tilfælde risikere at blive svimmel eller besvime. Når kroppen har vænnet sig til rutinen, reagerer den ikke nær så voldsomt, men det er stadig en rigtig god ide at følges ad. Du kan aldrig vide dig sikker fra et ildebefindende, og når det bliver frostvejr, kan trapperne være isglatte

Bad altid tæt på badestigen og svøm ikke for langt ud. Mange etablerede vinterbadesteder har et reb hængende, du kan holde fast i. Bad aldrig hvor du ikke kan bunde, eller hvor der kan være understrøm, og svøm aldrig, aldrig under isen.

De Dragør Vandhunde  

Dragør har sin egen vinterbadeforening, der holder til på Dragør Søbad, men som det er i mange andre vinterbadeklubber, er der venteliste for at blive medlem. Foreningen har i midten af september optaget alle, der har været skrevet på ventelisten før d. 1. januar 2018. Så der er håb i endnu (i modsætning til nord for København, hvor undertegnede er nummer 2582 i køen).

De Dragør Vandhunde – Privatfoto

Er du ikke så heldig at være med i hulen, Mulle, så er der ingen anden udvej end at hoppe i fra stranden – og passe på at håndklæde og tøj ikke blæser fra dig i efterårsstormene.

God vind og god fornøjelse!

 

Seneste artikler

 
 
 

Fik du læst?