Godt indeklima i skolerne kan give klogere børn, som trives bedre. Det har foreningen Realdania nu sat fokus på ved at bevilge op til 750.000 kroner til at udvikle en strategisk indeklimaplan for Dragør Kommunes tre skoler.
Dragør Kommunes pilotprojekt er valgt ud blandt et ansøgerfelt på 20 kommuner og skal sætte strategisk fokus på indeklimaet.
Vilje til at blive endnu bedre
Skolerne i Dragør er ambitiøse og viser gode faglige og trivselsmæssige resultater. Samtidig er der et politisk ønske om, at skolerne skal blive endnu bedre og eleverne endnu dygtigere og trives endnu mere.
Der er kort sagt vilje til at afsøge flere veje – også indeklimaets betydning for elevernes muligheder for at lære og trives endnu mere, mens de er i skole.
Derfor er Dragør Kommune også klar til at sikre en medfinansiering, i form af personaletimer, i projektforløbet.
I den forbindelse udtaler formand for Skoleudvalget Lisbeth Dam Larsen:
”Fantastisk at det er lykkedes at få Dragørs skoler med som pilotprojekt i Realdanias fokus på indeklima. Det er tiltrængt, at vi får gjort noget ved indeklimaet på vores tre skoler, og at det kan ske under disse mest optimale rammer, er en stor gave. Som skoleudvalgsformand glæder jeg mig meget til at følge projektet.”
Hvad skal der ske?
Projektet løber af stablen i 2019 med:
- at afdække og udfordre de forudsætninger, der på nuværende tidspunkt kan stå i vejen for et godt indeklima
- at udpege forskellige indsatsområder på de enkelte skoler, som vil skabe et bedre indeklima
- at udarbejde en samlet strategiplan med præcise indsatsområder på hver skole, som vil være mulige inden for Dragør Kommunes økonomiske ramme.
Det indebærer blandt andet målinger, brugerinvolvering, 1:1 model, analyse og evaluering, som til sammen vil kvalificere den strategiske indeklimaplan på skolerne.
Visuelt skema – et klimakort
Pointen er at gå systematisk til værks og synliggøre arbejdet med at forbedre læring og trivsel ved at se på indeklimaet.
Derfor vil kommunen i projektforløbet udvikle en form for klimakort – et visuelt skema, der synliggør, hvor skolerne kan forbedre elevernes læring og trivsel i det fysiske miljø. Klimakortet vil være opdelt i tre overordnede kategorier: bæredygtighed, læringsmiljø samt drift og økonomi og gælde alle tre skoler.
Det er en metode til – igennem hele projektforløbet – at fastholde fokus og afdække udfordringer og muligheder i den samlede strategiske indeklimaplan. Og i sidste ende være en hjælp til at prioritere fremtidige renoveringer og tiltag på skolerne.
Erfaringer skal inspirere andre
Erfaringerne fra blandt andet Dragør skal resultere i en samling af løsninger og metoder, som alle landets skoler kan bruge eller lade sig inspirere af. Det er et af målene bag Realdanias støtte til i alt ni pilotprojekter med strategiske indeklimaplaner.
Læs mere på Realdanias hjemmeside