Der var vendt op og ned på rollerne mellem elever og lærere på St. Magleby Skole, da skolens Pædagogiske Læringscenter for nyligt holdt fagligt arrangement. Nu var det elever, der præsenterede og underviste lærerne om robotter, laserprinter, 3D-printer i skolens nye FabLab – ikke omvendt.

På nudansk står FabLab for ”Fabrication Laboratory”, som er et af skolens helt store indsatsområder de kommende år.
Elever med engagement
”Der er det ved det, at det skal være så simpelt som muligt,” sagde Christian fra 5.B til de nysgerrige lærere, der stod omkring ham. Han viste med stort engagement nogle såkaldte ”BeeBots”. Det vil sige små robotter, som med enkle, systematiske tryk kan kodes til at bevæge sig i forskellig retning.
Han forklarede, at de primært var for de små klasser, altså 0.-2.-klasses elever. Og viste, hvordan den enkelte BeeBots kan hjælpe elever med at lære bogstaver og stave simple ord.
”Er det ikke bare leg?”, spurgte en lærer. ”Jo, men det er mere end det,” svarede Christian, hvilket han blandt andet begrundede med udgangspunkt i sig selv: ”Det giver eleverne gå-på-mod.”
Den 4. kompetence
På St. Magleby Skole taler man om den 4. kompetence næst efter læsning, skrivning og regning. Og det er den digitale kompetence, som skal være med til at forberede nutidens elever på en omskiftelig, innovativ og digital fremtid.
Christians klassekammerat, Daniel, havde til opgave at vise de voksne nogle andre små robotter – Ozobots. Disse kan lærerne for eksempel bruge i undervisningen i matematik. Man skal bare bruge fire forskellige farver tuscher: Rød, grøn, blå og sort, og så er man klar til at kode Ozobottens færden over papiret. Det kan for eksempel være matematiske vinkler, geometriske figurer eller koordinatsystemer.
”Når din Ozobot lander på 3,2, skal du sætte et kryds dér i koordinatsystemet,” siger Christian og slår fast: ”Det er blevet bedre og en noget sjovere måde at lære på.”
FabLab – en bevidst prioritering
Arbejdet med at indrette, udstyre og afprøve det nye FabLab har stået på i godt et år.
Heidi Riis-Runsøe, som er koordinator for St. Magleby Skoles Pædagogiske Læringscenter, siger: ”Vi ønsker hele tiden at forbedre og skabe nye muligheder i undervisningen. Og vi er optaget af, hvordan vi ruster eleverne bedst muligt til fremtidens samfund.”
Hun fortsætter: ”Med lidt hjælp fra forskellige puljer og fonde, ledelsens prioritering og engagement i Pædagogisk Læringscenter er det nu lykkedes os at få rammerne for FabLab på plads. Næste skridt er at understøtte og vejlede vores kolleger. For det kræver jo, at vi som undervisere også lærer nyt og er indstillet på at prøve og undervise på en ny måde.”
Designtænkning
Det var en stolt skoleleder på St. Magleby Skole, Asger Villemoes Nielsen, som klippede den røde snor over til FabLab ved skolens faglige arrangement. Ud over de omtalte robotter bød maskinparken også på blandt andet 3D-printere og en laserprinter til udskæring i træ.
Asger Villemoes Nielsen fortæller: ”Det handler om, at eleverne skal tilegne sig relevante kompetencer – også inden for digital dannelse, teknologi og designtænkning.”
”Jeg har derfor høje forventninger til vores fremtidige brug FabLab. Det introducerer et nyt mind-set til eleverne, hvor de kan afprøve, prototypeteste og redesigne problemer og mulige løsninger. Det afgørende er at lære at fejle, og gerne fejle tidligt i processen. Det giver ny viden og erfaring, som eleverne kan bruge i den videre proces,” slutter han.
[Best_Wordpress_Gallery id=”64″ gal_title=”SkoleNyt: FabLab”]