I dag kører vi ad Kystvejen uden ofte at tænke på, at det er en forholdsvis ny vej øst om lufthavnen. Torsdag den 20. november 2003 kl. 12.11 blev den røde snor klippet til den nyetablerede Kystvej. Skulle der have været en ”Kystvej” allerede før besættelsen i 1940?

Af Dines Bogø
I nyere tid er der blevet etableret en cykelsti ”Amager rundt”. I trediverne talte man om en bilvej ”Amager rundt”.
Hvorfor gik der så lang tid inden der blev etableret en kystvej?
Københavns Lufthavn havde hele tiden haft en kystvej, men den lå ”inden for hegnet” og den var udelukkende forbeholdt køretøjer, der havde tilladelse til at bevæge sig i det sikrede område.
Efter etableringen af Øresundsbroen og den tværgående motorvej opstod der ofte problemer med trafikken i nord-syd gående retning på Amager. Bl.a. også fordi man havde lukket flere ældre tilkørsler til motorvejen.
Hvem skulle betale en Kystvej? Tårnby kommune, hvor det meste af lufthavnens areal ligger, mente ikke, at deres borgere umiddelbart havde brug for en vej uden om lufthavnen.

Dragør daværende borgmester havde gode relationer til amt, nabokommune og lufthavn. Amtet ville gerne have en cykelsti Amager rundt. Ansatte i lufthavnen måtte ikke i samme omfang som før 11. september 2001 benytte den indre Kystvej. Dragør ville have gerne udviklet industriområdet ved A.P. Møllers Allé.
Dragør kommune betalte med til anlæg af Kystvejen inde i Tårnby kommune og Tårnbys borgmester modsatte sig ikke at vejen blev anlagt.
Læs mere her om den ældre Kystvej og om etableringen af Kystvejen.
