Jernbanestationen i Dragør

Hvorfor er der ikke jernbane, Metro, letbane eller sporvogn til Dragør? Det må da være nemt. Skinnerne til jernbane ligger jo på Kystvejen kun 2 km fra Dragør. 3 km fra kommunegrænsen ligger Metrolinje M2. Den skal bare lige forlænges til Dragør.

Postkort med Dragør Stationsbygning som motiv er sendt af familien Holthe den 23. september 1907. Familien skriver, at de bor i den østlige del af bygningen (Postvæsenet) på 1. sal og, at de har seks værelser samt forstue og gang.

Af Dines Bogø

Tilbage i begyndelsen af 1900-tallet blev der anlagt en jernbane fra København til Dragør. Oprindelig skulle jernbanen have endestation i Store Magleby. De lokale i Dragør ønskede ikke jernbanen til Dragør. Så kunne man jo risikere, at de der inde fra København kom ”rendende”.

De handlende vil gerne have turister. Flere lokale ville også gerne leje ud til landliggere og ”tilflytterne” var positive. Det endte med, at banen blev de 2 km længere fra Store Magleby helt til Dragør.

Kommunen gav tilskud til anlæg af jernbanen. Kommunerne skulle give tilskud til anlæg og Dragør arrangerede det på den måde, at man solgte byggegrunde syd for byen.

Man havde købt arealer syd for Dragør by af Store Magleby Bylaug allerede i 1810. Fra 1905 måtte de arealer bebygges. Det var de villagrunde på Rønne Allé og Drogdensvej, der blev solgt.

Onsdag den 17. juli 1907 kunne Amagerbanen åbne den 12 km lange strækning fra Amagerbro via Amager Strandvej, Tømmerup og Store Magleby til Dragør. En lille uge før havde pressen og særlig indbudte været med særtog til Dragør.

Maj 1957. Man skal være nøjagtig. 12.0 km. Skilt på stationsbygningen. (Foto: Erik V. Pedersen).

Ingen ringere end DSB’s ledende arkitekt Heinrich Wenck havde tegnet stationerne. Wenck er nok mest kendt for at have tegnet Københavns nuværende Hovedbanegård (nr. 3, der åbnede i 1911). Desuden tegnede han bl.a. også stationer på Kystbanen mellem Kbh.-Helsingør.

1906 Projekt. ”Amagerbanen”. Den blå nord-syd gående streg er daværende kommunegrænse, nuværende kirkesognegrænse. (Privatarkiv).

Dragør Stationsplads 3-5

Bygningen, der i dag er opdelt i erhverv og ejerlejligheder rummede oprindelig jernbanestation og postkontor med tilhørende embedslejligheder.

På nordsiden var der flere spor, perron, drejeskive, vandtårn og remise. Senere blev der opført busgarager og i 1944 blev der anlagt en civilbeskyttelsesbunker (hvor indgang til ”Andelsboligforeningen Postgården” er i dag).

Ca.1965 en kunde ved jernbanekiosken. Mange husker fru Else Ekstrøm, der havde kiosken på hjørnet af Stationsvej til den blev nedrevet ca. 1969. (Foto: Historisk Arkiv, Dragør).

Når man ankom til stationen efter den 29 minutter lange anstrengende togrejse fra Amagerbro, kunne man lige kigge forbi Linde Allé 1. Her kunne man i haven hos bagermester Georg Ibsen nyde lidt kaffe og kage inden rejsen fortsatte til fods.

Der var persontrafik til Dragør i årene 1907-38 og 1940-47. Godstrafik til Dragør og Store Magleby stationer stoppede i april 1957, da bane 04-22 skulle forlænges hen over jernbanen og Amager Landevej.

Læs mere om Dragør Station her.

Maj 1957. Sidste persontog kørte i 1947 og der blev slukket og lukket for godstrafik 30. april 1957. Allerede i maj 1957 blev skinnerne taget op på store del af strækningen til Tømmerup. I baggrunden skimtes Amagerbankens bygning opført 1939. 6. august 1957 åbnede Amagerbanken sin nye filial på Dragørhjørnet og Stationsvej 7 blev rådhusanneks. (Foto: Erik V. Pedersen).
Dragør Jernbanestation 1924. Tankevækkende at man for 100 år siden rejste hurtigere fra Dragør til Amagerbro end man gør i dag. Foto: arkiv Dines Bogø
 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?