Hvorfor er der ikke jernbane, Metro, letbane eller sporvogn til Dragør? Det må da være nemt. Skinnerne til jernbane ligger jo på Kystvejen kun 2 km fra Dragør. 3 km fra kommunegrænsen ligger Metrolinje M2. Den skal bare lige forlænges til Dragør.
Af Dines Bogø
Tilbage i begyndelsen af 1900-tallet blev der anlagt en jernbane fra København til Dragør. Oprindelig skulle jernbanen have endestation i Store Magleby. De lokale i Dragør ønskede ikke jernbanen til Dragør. Så kunne man jo risikere, at de der inde fra København kom ”rendende”.
De handlende vil gerne have turister. Flere lokale ville også gerne leje ud til landliggere og ”tilflytterne” var positive. Det endte med, at banen blev de 2 km længere fra Store Magleby helt til Dragør.
Kommunen gav tilskud til anlæg af jernbanen. Kommunerne skulle give tilskud til anlæg og Dragør arrangerede det på den måde, at man solgte byggegrunde syd for byen.
Man havde købt arealer syd for Dragør by af Store Magleby Bylaug allerede i 1810. Fra 1905 måtte de arealer bebygges. Det var de villagrunde på Rønne Allé og Drogdensvej, der blev solgt.
Onsdag den 17. juli 1907 kunne Amagerbanen åbne den 12 km lange strækning fra Amagerbro via Amager Strandvej, Tømmerup og Store Magleby til Dragør. En lille uge før havde pressen og særlig indbudte været med særtog til Dragør.
Ingen ringere end DSB’s ledende arkitekt Heinrich Wenck havde tegnet stationerne. Wenck er nok mest kendt for at have tegnet Københavns nuværende Hovedbanegård (nr. 3, der åbnede i 1911). Desuden tegnede han bl.a. også stationer på Kystbanen mellem Kbh.-Helsingør.
Dragør Stationsplads 3-5
Bygningen, der i dag er opdelt i erhverv og ejerlejligheder rummede oprindelig jernbanestation og postkontor med tilhørende embedslejligheder.
På nordsiden var der flere spor, perron, drejeskive, vandtårn og remise. Senere blev der opført busgarager og i 1944 blev der anlagt en civilbeskyttelsesbunker (hvor indgang til ”Andelsboligforeningen Postgården” er i dag).
Når man ankom til stationen efter den 29 minutter lange anstrengende togrejse fra Amagerbro, kunne man lige kigge forbi Linde Allé 1. Her kunne man i haven hos bagermester Georg Ibsen nyde lidt kaffe og kage inden rejsen fortsatte til fods.
Der var persontrafik til Dragør i årene 1907-38 og 1940-47. Godstrafik til Dragør og Store Magleby stationer stoppede i april 1957, da bane 04-22 skulle forlænges hen over jernbanen og Amager Landevej.
Læs mere om Dragør Station her.