Privatskole i Dragør fra 2020

Der mangler et alternativ til folkeskolen, mener arbejdsgruppen bag Dragørs første privatskole. Lokaliteten er på plads og planerne så langt fremme, at man forventer at kunne starte op med 0.-6. klasse allerede i skoleåret 2020/2021. Det hele afhænger dog af politikernes og ikke mindst borgernes opbakning.

Initiativtagerne og arbejdsgruppen bag Dragørs nye privatskole. Fra højre: Jens Aage Skare Nielsen, Caroline Falk-Lauritsen, Katrine Lebrecht Helden og Susan Sleman Osbech. Privatfoto

Af Pia Melander Guilbert

Dragør er en af de få kommuner i landet, der ikke har en privatskole. Det vil en arbejdsgruppe med erfaring og ambitioner inden for skoleområdet nu lave om på.

”Med folkeskolereformen er de tre skoler i Dragør blevet meget ensrettede. Er du utilfreds med Nordstrandskolen, hjælper det ikke nødvendigvis at søge op på Store Magleby. Vi mener, at der bør være et alternativ for de forældre og børn, der vil noget andet,” forklarer Katrine Helden, der er tidligere lærer på Dragør Skole og nu arbejder som konsulent inden for skoleverdenen.

”Det er dog vigtigt at understrege, at vores initiativ ikke er ment som en kritik af folkeskolen,” tilføjer Jens Aage Skare, konsulent og friluftsvejleder.

Kortere fra tanke til handling

Sammen med Caroline Falk-Lauritsen, der er formand for den private institution Eventyrhuset og Susan Osbech, der er selvstændig grafisk designer, udgør Jens Aage og Katrine en arbejdsgruppe, der siden i vinters har arbejdet ihærdigt på at realisere et fælles ønske om at stifte Dragørs første privatskole.

Tilsammen har de ni børn på skolerne i Dragør og tre børn på privatskoler på Amager.

”Som forælder oplever jeg, at det er meget svært at få ting igennem, hvis man har forslag til ændringer eller nye tiltag. Vi vil gerne lave en skole, hvor der ikke er så lang vej fra tanke til handling,” bemærker Susan Osbech.

”Ja,” supplerer Katrine Helden:

”Der er en enorm stor drivkraft blandt forældrene herude, men det er et tungt system, hvis man vil ændre på noget.”

Susan Osbech: ”Vi ser forældrene som et stort aktiv. Faktisk vil vi lave en form for forældrekontrakt, bygget på samarbejde, hvor forældrene forpligter sig til, at de vil engagere sig i klassens ve og vel.”

Lokaliteten er på plads

Tidligere initiativer til en privatskole i Dragør er hver gang strandet på grund af manglede lokalitet. Katrine Helden forklarer:

”Jeg har før været med i andre arbejdsgrupper og ved derfra, at lokaliteten er en udfordring. Derfor begyndte vi denne gang med at få den på plads.”

Jens Aage Skare uddyber:

”Vi har en samarbejdspartner, som vi skal bo til leje hos, men vi har lovet ikke at røbe noget om stedet endnu, blandt andet fordi det kræver nogle ændringer i lokalplanen. Derfor er vi meget afhængige af den politiske opbakning og selvfølgelig også af, at byens borgere viser politikerne, at der er tilslutning.”

Mangfoldighed er velfærd

Med Dragør Privatskole vil arbejdsgruppen skabe en arbejdsplads for lærere og andre ansatte, hvor det er passionen for eleverne, der driver værket.

”Vi ønsker at sætte fokus på det enkelte barns originalitet, og den daglige praksis vil være fokuseret omkring principperne: Natur og miljø, dedikere fællesskaber og kreativitet (se boks nederst i artiklen red.),” fortæller Jens Aage.

”Der skal være plads til individerne, men det handler dybest set også om at skabe velfærd ved at have flere tilbud til elever og forældre i kommunen. Vi sætter barren højt og håber, at skolen kan være med til at trække flere til Dragør,” konstaterer Katrine Helden.

Kan kun gå for langsomt

For at få en fornemmelse af borgernes indstilling, holdt gruppen for nyligt et testmøde, hvor deltagere med forskellig baggrund gav feedback på gruppens ideer:

Susan: ”Vi fik thumbs up hele vejen rundt, og deres holdning var, at det kun kunne gå for langsomt.”

Jens Aage: ”Lige nu afhænger det hele af, at vi får opbakning til at ændre lokalplanen. Derfor har vi også stiftet gruppen ”Dragør Privatskole” på Facebook, som man kan melde sig ind i for at få mere information og også eventuelt blive en del af vores støtteforening. ”

Fakta om Dragør Privatskole

Lokalitet: kan ikke afsløres endnu.

Spor: På sigt vil skolen være et-sporet fra 0-9. klasse, men i begyndelsen tilbydes alene undervisning til elever fra 0.-6. klassetrin med max. 20 elever i hver klasse samt SFO fra 0.-3. klasse.

De tre gennemgående principper:

Natur og miljø – Et grønt fokus. Bæredygtigt liv i samspil med naturen og miljøet

Dedikerede fællesskaber – Fokus på evnen til at samarbejde, løse konflikter og udvikle sig i samspil med andre.

Kreativitet udforskning og iværksætteri – Fokus på at kunne skabe egne jobmuligheder i fremtiden.

 

Arbejdsgruppen:

Fra venstre: Katrine Lebrecht Helden, Susan Sleman Osbech, Caroline Falk-Lauritsen og Jens Aage Skare Nielsen. Privatfoto

Katrine Lebrecht Helden, tidligere skolelærer på Dragør Skole Syd, tidligere souschef på Ørestad Friskole og nu konsulent i skoleverdenen.

Jens Aage Skare Nielsen, tidligere viceskoleleder og lærer på Amager privatskole, nu selvstændig konsulent og friluftsvejleder.

Susan Sleman Osbech, selvstændig grafisk designer.

Caroline Falk-Lauritsen, en af initiativtagerne til den private institution, Eventyrhuset, som hun er formand for. Caroline kunne desværre ikke deltage i mødet med DragørNyheder, fordi hun var på ferie.

Meld dig ind i facebookgruppen ”Dragør Privatskole”, hvor du blandt andet kan få info om de to informationsmøder arbejdsgruppen bag Dragør Privatskole afholder i september. 

 

Seneste artikler

Ina Wittbold foran Dragør Havnegalleri, der, som navnet antyder, ligger lige ved havnen. Foto: Rasmus Mark Pedersen.

Dragør Havnegalleri skal være en kulturoplevelse

Lige siden den tyske billedkunstner Ina Wittbold sidste år overtog havnegalleriet, er hendes idéer blevet til virkelighed. Det er nemlig vigtigt for hende, at galleriet ikke alene tilbyder kunst, men også skaber oplevelser

 
 

Fik du læst?