I Dragør skal vi også snart køre grønt

Vi har modtaget: Som glad ejer af elbil vil jeg gerne reklamere og informere om sagen.

Privatfoto

Indlæg modtaget af Niels Hjorth, Dragør

Elbilen
Den rene elbil er kendetegnet ved at være ekstrem støjsvag og meget dejlig at køre i, fordi elmotoren trækker enormt fra bunden og accelererer meget hurtigt og uden tøven og ryk. Når foden lettes på speederen, virker motoren som dynamo og bremser bilen samtidig med, at bevægelsesenergien genvindes som ladning i batteriet. Bremsepedalen bruges næsten kun til nødopbremsning. Efter en kort tilvænning er det er fedt og dybt vanedannende at køre elbil. Typisk siger ejere af elbiler, at de aldrig vil gå tilbage til benzin/diesel. Du skylder dig selv at prøve det. Der er mange nye spændende elbiler til almindelige priser på vej i år og til næste år.

Rene elbiler er billige at køre i på grund af mindre vedligehold og reparationer og lavt forbrug til drift og laveste grønne afgift. Elbilerne kører ca. dobbelt så langt på ”literen”, hvis energiforbruget pengemæssigt sammenlignes med benzin. Elbiler er generelt lidt tungere, især dem som kan køre langt, fordi de har store tunge batterier. Elbilerne har næsten alle klimaanlæg med varmepumpe, der kan fjernbetjenes med din smartphone. Så kan du komme ud til en dejlig lun og isfri bil om morgenen eller kølet bil om sommeren. Om vinteren bliver rækkevidden reduceret lidt på grund af, at al varme i bilen også tages af batteriet. Nye biler har typisk batterier på 40-100 kWh. De kører mellem 250 km og 500 km/pr opladning. Brugte og lidt mindre elbiler med kortere rækkevidde 150-300 km er især gode til pendling på grund af lav pris og omkostninger. Måske er det en ide til familiens anden bil.

Opladning
Det er nemt at få sat en ladestander op, hvor du bor. Meget gerne i din carport. Flere nye elbiler leveres med 2-3 års betalt abonnement og en opsat ladestander. Så kan du lade op når det passer dig: F.eks. om natten, og bilen altid er klar. De fleste kan på den måde nøjes med at lade en eller to gange om ugen.

Privatfoto

Der er mange ladestandere rundt omkring, især ved centre og institutioner og nye byggerier. I øjeblikket er der kun 3 steder med offentlige ladestandere i Dragør.  De giver fuld ladning på 2-4 timer. På offentlige ladestandere forventes det, at du fjerner bilen, når den er fuldt opladet, så andre kan komme til. Du får derfor mest fornøjelse af elbilen, hvis du i det daglige kan lade op, hvor du bor eller måske på din arbejdsplads.

Privatfoto

Hvis du bor i en beboelse med fælles parkering, bør der oprettes ladestandere på fælles basis. Før det er på plads, vil kun få finde det attraktivt at købe elbil. Alle beboerforeninger bør derfor snart tage de første skridt til at sætte gang i omstillingen til eldrift. Mange arbejdspladser kan også øge deres grønne profil ved at oprette ladepladser, så medarbejderne kan oplade bilen, når de er på arbejde.

Langs motorvejene
Er der mange hurtigladere, som kan oplade de fleste biler på en halv time til ca. 150 km kørsel. Det europæiske firma Ionity har netop lavet et antal ladestationer ved danske og udenlandske motorveje med 3 doblet ladehastighed. I takt med, at flere nye biler også kan lade meget hurtigere, kan du være klar til 300 km kørsel på under en halv time. Selv færgerne til Jylland og til Tyskland har ladestandere om bord. Langtur i Danmark i en elbil bør derfor ikke byde på mere ventetid, end du selv skal have for at strække benene og hvile lidt.

Hvis din ønskebil skal være familiens bil til feriebrug, er det rigtigt vigtigt at se på bilens ladehastighed. Rigtig langtur ud i vore nabolande i elbil er absolut på plads, men der er stadig udfordringer med adgang til udlandets ladestationer. Det kræver lidt planlægning og tilmelding til flere el-udbydere inden afrejse. Det er lidt bøvlet. Der bør laves en slags roaming mulighed som ved mobiltelefoni.

Alle elbiler har også en lille, men langsom reservelader med i bagagen. Hvis du er på privat besøg langt hjemmefra, kan den lade bilen på en time til ca. 12 km kørsel fra en almindelig stikkontakt. Så kan du altid komme videre efter nogen tid.

Plugin hybridbilen
Eller opladningshybrider, som de også kaldes, har en normal benzinmotor med automatgear og en mindre elmotor og et mindre batteri. Det gør, at bilen typisk kan køre op til 50 km bykørsel med lav hastighed på el alene. Hvis der kræves mere fart og acceleration springer benzinmotoren umærkeligt til. Hvis du skal køre langt, klarer den hele arbejdet som den plejer, men så kører du på benzin alene. Den måde du bruger bilen på, er derfor afgørende for, hvor grønt du kører. Når du vil pendle kortere afstande på el alene, kræver det lille batteri derfor, at bilen bliver ladet næsten hver nat. Ellers giver det jo ingen mening, hvis talen er at køre grønt. Efter min mening, er egen fast ladestander derfor en nødvendighed, hvis du kører opladningshybrid. Opladningshybridbilen egner sig på den måde mest, når du ud over pendling ofte skal køre langt og vil være uafhængig af opladning ude.

Almindelige hybridbiler
De er næsten som opladningshybriden, men de kan ikke lades op med el fra elnettet. Al energien til fremdrift og varme hentes via benzinmotoren. De har typisk de mindste elmotorer og batterier med mindst elektrisk rækkevidde. Fidusen er, at de kører lidt længere på literen, og dermed lidt mindre CO2 udledning, end biler uden hybridteknik. Det er jo også godt nok, men nogen egentlig grøn elbil bliver det jo aldrig, fordi al energien er fra benzin. Bilen egner sig derfor til dig, som ikke kan lade bilen op på en nem måde.

Grøn el.
Ifølge hjemmesiden: energi.net blev 75% af dansk el allerede nu produceret uden fossile brændstoffer. Danmarks plan er, at det skal være 100% i 2050. I dag produceres halvdelen af vindenergi. Derfor vil kørsel i fremtiden kunne gøres helt uden udledning af CO2.  Det giver derfor god mening at køre på el.

I 2019 og 2020 er elbiler helt fritaget for registreringsafgift for biler under 400.000 kr.

Jeg mener derfor, at det at køre i elbil er både grønt, fornuftigt og vanedannende dejligt, men kræver en lille omstilling.

Med venlig hilsen
Niels Hjorth, Dragør

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?