Juli er den helt store rejsemåned og i Københavns Lufthavn tangerede de i år alle tiders passagerrekord fra sidste år, med 3,1 millioner passagerer som tjekkede igennem terminalerne. En ny undersøgelse viser desuden, at 87 procent af passagerne er tilfredse eller meget tilfredse med lufthavnen og det er ny rekord, meddeler Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.
Strømmen af sommerrejsende er vendt i Københavns Lufthavn i juli, hvor titusinder af rejsende hver dag vender hjem fra ferie. I alt 3.109.498 har været igennem terminalerne i den travle sommermåned. Det er blot 38.213 færre end alle tiders rekord fra sidste år.
”Vi har haft rigtig travlt i juli – både med de mange, der rejser ud og nu med de mange, der kommer hjem fra ferie. Det er blevet til 14 dage med flere end 100.000 rejsende igennem terminalerne,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn i pressemeddelelsen.
Rekordmange tilfredse passagerer
I Københavns Lufthavn er tilfredsheden i årets første seks måneder vokset fra 80 til 87 procent af de rejsende, der erklærer sig tilfredse eller særdeles tilfredse med servicen, faciliteterne og rejsen gennem lufthavnen. Det fremgår af en tilfredshedsmåling foretaget af Airport Service Quality (ASQ), hvor mere end 350 lufthavne verden over får målt passagerernes tilfredshed.
”I en meget travl sommertid er passagernes rekordhøje tilfredshed et meget velfortjent skulderklap til alle de ansatte i f.eks. check-in, rengøring, sikkerhedskontrol, bagagehåndtering, paskontrol, kundeservice og butikkerne i terminalerne,” siger Thomas Woldbye.
Mere plads og flere faciliteter
Han ser også passagernes tilfredshed som en kontant kvittering for alle de forbedringer af lufthavnen, der er gennemført de senere år,” siger Thomas Woldbye og nævner:
”Der er nu dobbelt så meget plads i sikkerhedskontrollen, mere plads i terminalerne, flere butikker og serveringssteder, en gangbro direkte fra metroen til sikkerhedskontrollen og meget snart en ny udendørs plads foran lufthavnen med siddearealer og legeplads,” siger Thomas Woldbye.
I disse år investeres flere end 2 milliarder kroner om året på at skabe en fremtidens lufthavn med bedre plads og service til de rejsende, til flyselskaberne og de flere end 700 virksomheder på området. De mange store byggearbejder midt i lufthavnens travle områder har dog påvirket passagernes oplevelse af lufthavnen. Nu er de fleste byggevægge væk, og tilfredsheden stiger, står der i pressemeddelelsen fra Københavns Lufthavn.
Nedenfor kan du se lufthavnens seneste trafiktal:
Kilde: cph