Dragør Skole får et gavaldigt løft på indeklima og udemiljøfronten i forbindelse med at Villum Fonden har besluttet at støtte et nyt projekt under temaet “mere dagslys og frisk luft i hverdagen” med 2,6 millioner kroner som skal bruges til en såkaldt “læringstrappe”.

Konkret er der tale om et mindre byggeprojekt, hvor man med en ny trappe, åbner for en høj stueetage på Dragør Skole (den grå bygning). Dermed får skolen et fælles opholds- og mødested både til frikvartererne og mulighed for undervisning i frisk luft.

Tanken er, at trappen vil lukke op for lyset og give en hel ny fornemmelse af sammenhæng mellem ude og inde og forbinde det høje stueplan med skolegården.
Lisbeth Dam Larsen, formand for Skoleudvalget hilser projektet velkomment:
”Vi er meget begejstrede for projektet og meget glade for Villum Fondens støtte. Det er en flot ide og et veldisponeret bygningsværk, som giver både skolegården og den grå bygning et tiltrængt løft.”
De bagvedliggende mindre rum vil – så at sige – visuelt blive forbundet med omverden, og de nye vinduesnicher i øjenhøjde vil skabe mulighed for fordybelse og ro.
Leg og læring
Leg og læring går ofte hånd i hånd. Med læringstrappen er det muligt at indrette skolens grå bygning på en helt ny og anderledes måde og ad den vej bidrage til et mere velfungerende og inspirerende inde- og udeareal, der kan understøtte børnenes leg og læring – for eksempel ved at trække en del af undervisningen med ud i den friske luft.
Lisbeth Dam Larsen siger: ”Jeg er sikker på, at både børn og medarbejdere vil få stor glæde af trappen. Den vil indgå som en naturlig del i planerne for den videre udvikling af udearealet på skolen.”
Inspiration
Det Rådgivende Skoleorgan i kommunen har sammen med Skoleudvalget tidligere været på tur for at hente inspiration. Projektet med læringstrappen er blandt andet en udløber af det og indgår også i kommunens strategiske arbejde med bedre indeklima på kommunens skoler.
Kilde: Dragør Kommune