Coronavirus og globalt pres rammer CPH – færre rejsende i årets første måned

Luftfarten globalt er under pres med økonomisk usikkerhed, Corona-virus, brexit og klimaomstilling. Københavns Lufthavn (CPH) kunne i årets første måned notere et mindre fald i antallet af passagerer svarende, oplyser de i en pressemeddelelse.

Foto: CPH

Med 1.963.426 rejsende igennem terminalerne oplevede Københavns Lufthavn en relativt stille start på 2020. Det var i alt 8.741 færre end i januar sidste år, svarende til et lille fald på 0,4 procent, oplyser Københavns Lufthavn;

Der er flere forklaringer på opbremsningen i væksten, understreger administrerende direktør Thomas Woldbye.

”Luftfarten er globalt under pres og 2020 er startet med en vis portion økonomisk usikkerhed på grund af Corona-virus, handelskrig, Brexit og den helt afgørende klimaomstilling. Samtidig er vores næststørste kunde Norwegian godt i gang med at gennemføre selskabets nye strategi, hvor der satses på lønsomhed fremfor vækst,” siger Thomas Woldbye.

De sidste uger i januar kunne også effekten af Corona-virus mærkes i Københavns Lufthavn. Antallet af rejsende på ruterne til Kina faldt med flere end 3.000 i forhold til januar sidste år.

Ved månedens udgang besluttede SAS at stoppe selskabets direkte flyvninger til Shanghai og Beijing foreløbig frem til marts. Sichuan Airlines har midlertidigt stoppet de fleste af selskabets flyvninger til Chengdu og Air China har fra februar annuleret en del af selskabets tre ugentlige direkte flyvninger til Beijing. Fra 1-28. marts stopper Air China alle flyvninger til Danmark.

”Trafikken mellem Kina og Danmark vil være markant mindre i februar. Vi forventer også, at det til en vis grad vil påvirke trafikken til resten af Asien. Det er en situation, der lige nu udvikler sig fra dag til dag,” siger Thomas Woldbye.

Der har været mindre trængsel i Københavns Lufthavn i januar måned. Coronavirus, globalt pres, Brexit og økonomisk usikkerhed tilskriver Københavns Lufthavn situationen.  Foto: CPH

London stadig i top – Doha vokser
London er fortsat den absolut mest travle destination fra København med op til 23 afgange dagligt på hverdage. Trods Brexit den 1. februar, hvor Storbritannien forlod EU, er forventningen, at London-trafikken vil være ”business as usual” frem til årets udgang.

”EU og Storbritannien har en midlertidig aftale om at behandle britiske rejsende som andre EU-borgere frem til årets udgang. Til den tid er det forhåbentlig lykkedes at forhandle en god, permanent aftale om flytrafik mellem Storbritannien og EU-landene,” siger Thomas Woldbye.

Når det gælder de lange ruter ud af Europa, er der i januar et fald på 5,3 procent – primært fordi Norwegian ikke længere flyver til USA fra CPH og i stedet satser på ruterne til Europa.

Som sidste år er januars højdespringer også Doha, der er knudepunkt for Qatar Airways ruter til Asien og Afrika. Doha er rykket op som nummer 8 på listen med en vækst i årets første måned på 20,6 procent til i alt 51.120 passagerer.

Kilde: Københavns Lufthavn

 

Seneste artikler

Arkivfoto.

Øresundsregionen oplever positiv udvikling

Øresundsregionen viser tegn på fortsat positiv udvikling i integrationen mellem Danmark og Sverige. Ifølge det nyeste Øresundsindex, som er steget fra 102 til 106 inden for et år, er der stadig stort potentiale for yderligere forbedringer. Det nye indeks fremhæver, at fire indikatorer er steget, tre er uændrede, og to er faldet sammenlignet med året før.

 
 

Fik du læst?

Københavns Lufthavns rensningsanlæg ved udløbet til Hovedgrøften i Store Magleby. Arkivfoto: TorbenStender.

Lufthavnen vil ikke betale hele PFOS-regningen …

En længe ventet rapport om forurening med PFOS fra lufthavnen viser, at grænseværdierne flere steder bliver overtrådt. Men selvom lufthavnen har lavet store frivillige indsatser mod forureningen, så vil selskabet ikke påtage sig det juridiske ansvar og dermed hele regningen for oprydningen

Læs mere »