Royale køretøjer på Amager

I Dragør ser vi til daglig ikke køretøjer med Kongehusets nummerplader. Der var dog engang, hvor man dagligt så en større Ford-model med ”Krone 27”.

3. maj 2019 var vi inviteret til at se Strøjers automobilsamling på Vestfyn. Hvad der skulle have været et hurtigt kig på to bestemte køretøjer, blev til en flere timer lang rundvisning. Royale køretøjer, lige bortset fra den nærmeste, der dog har næsten royal status. Humber Super Snipe fra 1939. Anvendt i København af Montgomery i 1945, Churchill i 1950 og kaptajn Kurt Carlsen i 1952. Cadillac ved siden af bliver senere omtalt. (Foto: Dines Bogø).

Af Dines Bogø

Kongehuset disponerer over en serie særlige nummerplader, der har hvid bund, lukket kongekrone og sort tal. Alle køretøjer kan også udstyres med neutrale nummerplader.

Dronning Alexandrine havde ”Krone 25”. Prins Knud havde ”Krone 27” og Prins Henrik ”Krone 101”.

Prins Knud havde arvet slottet Egelund i Nordsjælland. Her er en Fordforhandler på besøg i 1948. (Arkiv: Dines Bogø).

Kongeparret Ingrid og Frederik havde henholdsvis ”Krone 411” og ”Krone 461”.

Når medlemmer af kongehuset kommer til officielle begivenheder anvendes ”Krone-bilerne” med de lave numre. Det kan være køretøjer af mærkerne Daimler og Volvo.

”Store Krone”

Kongefamilien på besøg i Store Magleby. Man markering den 17. oktober 1921, at det er 400 år siden de Nederlandske familier kom til Amager. “Store Krone” en model Sizaire-Berwick købt i London 1920 holder i Hovedgaden ved Skolegade lige efter, at man på Hovedgaden har passeret en stor æresport. Indtil 1957 kom man til byen via Amager Landevej. (Foto: Museum Amager/Historisk Arkiv Dragør).

På Kongehusets fineste automobil ser man en hvid plade med en stor kongekrone og intet nummer. Som regel er ”Store Krone” en Rolls-Royce årgang 1958 model Silver Wraith.

I Konge Chr. X’s tid var ”Store Krone” en åben Cadillac V8 350C, årgang 1933 også benævnt (Seven passenger touring convertible). Selve karosseriet på denne Cadillac blev bygget på Østerbro i København.

Kongeparret benyttede ofte den store Cadillac, som Kongehuset havde anskaffet i 1933. Køretøjet ses næsten altid på ældre film ved fødselsdage og jubilæer. Her er vi på kongens fødselsdag den 26. september 1941 ud for Amagerbrogade 26. Det var sjældent at man på ruten slog et sving ud på Amager. Denne historiske vogn vil man kunne se på Nationalmuseet fra 1. maj 2020 i særudstllingen “En skat til Danmark”. (Arkiv: Dines Bogø).

Netop dette køretøj ses på ældre film fra begivenheder omkring besættelsestiden. Bl.a. blev Kong Chr. X’s fødselsdage og jubilæer markeret med kørsel gennem København og Frederiksberg i den åbne specialbyggede Cadillac.

Mange af Kongehuset tidl. køretøjer finder man i dag i Strøjers store Samling på Fyn. Et museum pensionisterne skal besøge på sommerudflugten den 9. juni 2020.

Et andet køretøj med næsten royal status finder man også i samlingen. En Humber Snipe fra 1938, som blev brugt i 1945, 1950 og 1952, da berømtheder blev kørt fra lufthavnen til Københavns centrum.

Kongehusets nuværende flagskib ses her i Store Magleby den 15. oktober 1961 i anledning af kirkens 350 års jubilæum. “Store Krone”: Rolls-Royce Silver Wraith seven seater LGLW 25 body årgang 1958. Uoff. tophastighed 190 km/t. (Foto: Museum Amager/Historisk Arkiv Dragør).

Kronprinsparret fra Holland

Da kronprinsesse Juliana og prins Bernhard besøgte Danmark den 8. april 1946 var de også i Store Magleby.

Lisbeth Dich Abrahamsen har tidligere fortalt, hvordan hun overrakte Kronprinsesse Juliana dukker iført amagertøj. En gave til kronprinsparrets daværende tre børn.

Den 8. april 1946 besøgte den hollandske kronprinsesse Juliana (Dronning fra 1948) og Prins Bernhard Danmark. De kørte ad Amager Landevej til Store Magleby og ud for Hjørnegård blev de modtaget af rytterne, der eskorterede kortegen videre ad Hovedgaden. (Klip fra film).
De kongelige gæster fra Holland er også til gudstjeneste i Store Magleby Kirke den 8. april 1946. “Krone 1” er en Cadillac Imperial 370A fra 1931. “Krone 2” samme bilmærke fra 1929. Her på vej ind på Kirkevej. (Klip fra film).

”Krone 27”

Når medlemmer af Kongehuset var på besøg på Sydamager bl.a. til Fastelavn benyttede man forskellige køretøjer.

Da Prins Knud i slutningen af trediverne var tilknyttet Dragør Fort og chef 1939-49 samme sted, kunne man se ”Krone 27” i Dragør.

Ca. 1948. Prins Knud på vej til Dragør Fort. Lagde næsten altid vejen forbi købmanden på Kongevejen 6. I mange år hos Edvard Ravn og da han døde den 19. september 1944 kom Prins Knud hos Axel Aagesen, der ses på foto. Benzinstander blev fjernet omkring 1949. (Arkiv: Dines Bogø).

Prins Knud (Tronfølger 1947-53) kom ad Amager Landevej via Store Magleby og gjorde holdt hos Robert Hansen i ”Autoparken” på Kirkevej 177-179 (nuv. Shell-servicestation). Næste stop var hos købmanden, konsul Edvard Ravn på Kongevejen 6 (nuv. EAST of Copenhagen).

Var der tid smuttede orlogskaptajnen (i 1947 blev Prins Knud udnævnt til kommandørkaptajn) ind for at hilse på hotelejer Alfons Dehlsen på Dragør Badehotel. Dengang kunne man ikke køre ud til Dragør Fort, men måtte gå det sidste stykke via den gamle træbro, kaldet ”Kongens Bro”.

Inden fortchefen startede hjemturen til Sorgenfri, var der måske tid til lige at sige farvel på hotellet.

Prins Knud foretrak bilmærket Ford

Efter 1949 kunne man stadig se ”Krone 27” i Dragør, når prinsen (nu Kommandør) besøgte de gamle venner.

Som en særlig gestus var tronfølgerparret prins Knud og prinsesse Caroline-Mathilde i 1953 inviteret til Dragør, da den nye dæmning til fortet blev indviet.

27. april 1953. Tronfølgerparret Prins Knud og Prinsesse Caroline-Mathilde modtages på Dragør Fort. De ankom via den nye dæmning, der i forbindelse med indvielsen, var døbt “Prins Knuds Dæmning”. Caroline-Mathilde modtager blomster og ønskes tillykke, da hun fylder 41 år. (Arkiv: Dines Bogø).

Kongehusets køretøjer

Ud over de officielle begivenheder i Dragør og Store Magleby, ser man af og til også køretøjer, som Kongehuset har solgt. Den schweizske væver Emil A. Meier i Dragør, havde på et tidspunkt et par royale køretøjer.

Cadillac Limousine serie 75. årgang 1946 blev ofte set i Dragør, da væver Emil Meier, Dragør Stationsplads havde købt det tidligere royale køretøj. (Arkiv: Dines Bogø).

Kort tid før sin død i december 1952 fik Dronning Alexandrine en Chrysler Winsor årgang 1952.

Prins Knud overtog vognen og Grev Christian solgte den mange år senere.

I 2001 købte Københavns Lufthavn vognen, der fik en tiltrængt renovering. Den anvendes ved særlige lejligheder. Bl.a. så man vognen i 2003, da Kystvejen blev indviet.

Den 28. september 2014 markede Dragør Fort 100 års jubilæum. Prins Knud børnebørn Camilla, Josephine og Feodora blev kørt i den Chrysler Winsor årgang 1952, som Prins Knud overtog, da hans mor Dronning Alexandrine døde. Det sidste stykke fra Nordre Væl gennem Dragør blev komtesserne, som de ofte stadig omtales, eskorteret af Søværnets Tamburkorps. (Arkiv: Dines Bogø).

Da Dragør Fort markerede 100 år jubilæum blev vognen benyttet. Den 28. september 2014 kom Prins Knuds tre børnebørn Camilla, Josephine og Feodora til Dragør, hvor de i deres farfars Chrysler limousine blev eskorteret videre af Søværnets Tamburkorps gennem den gl. bydel til Dragør Fort.

Gæsterne hyggede sig. Her Kezia og Eik Bidstrup flankeret af Feodora og Camilla. Greve Ingolf havde fra Jylland sendt en jubilæumshilsen til Torben Bødtker, kommandanten på fortet. Et stort foto af Prins Knud taget, da denne var chef på Dragør Fort. (Foto: Dines Bogø).

Se flere kongelige køretøjer her.

 

Seneste artikler

Gymnasieelever til kinesisk efterårsfest

På Ørestad Gymnasium kan eleverne vælge kinesisk som valgfag. Det er atypisk at kunne studere kinesisk allerede i 1.g. Men gymnasiets elever er ikke i tvivl; kinesisk er et spændende fag, der åbner mange døre. I september var kinesiskelever fra 1.g til efterårsfestival i Kinesisk Kulturcenter, hvor de fik anledning til at prøve deres kundskaber af i praksis.

 
 

Fik du læst?