Ny flyveplads i Kastrup i 1925

Efterhånden blev flyvepladsen på Kløvermarken for lille. Her havde man fløjet siden 1909 og der var bygget enkelte hangarer og en administrationsbygning. I begyndelse af tyverne kiggede man rundt for at finde på en ny flyveplads i nærheden af København.

Det rødt indrammede område blev eksproprieret 1920-21. Det blåt indrammede område var i brug til 1940. Den tyske Værnemagt (Luftwaffe) begyndte fra 1943 at anvende områderne ved Maglebylille og op mod Store Magleby kommune mod syd.

Af Dines Bogø

Man skulle finde et område, hvor to luftskibe kunne betjenes samtidig og der skulle kunne etableres anlæg til vandfly. Det ville være fremtiden med luftskibe og vandfly, var man sikker på.

Samtidig skulle flyvepladsen ligge rimelig tæt på København, men tilstrækkelig langt væk, så man undgik gener.

Et areal på Østamager

To gårde i Maglebylille blev i 1920 eksproprieret. Petersdal og den sydligere Østergaard op mod Store Magleby kommune. Kastrup Lufthavn blev indviet i 1925, men anvendt fra året før.

I første omgang benyttede lufthavnen dog kun det nordlige område og gården Østergaard blev ikke nedrevet. Her græssede får og når et fly skulle starte eller lande, skulle man lige sikre, at fårene ikke kom i vejen.

Lufthavnsstationen fra 1925 var i brug til 1939. Ofte blev bygningen benævnt “Træslottet. Bemærk flagstangen, der i dag er opstillet foran Vilhelm Lauritzens terminal. Man må formode, at der på færdselstavlen står noget med “Parkering forbudt på Vendepladsen”.

Luftfartsstationen (Terminalen) på Amager Strandvej var en beskeden bygning, der hurtigt fik tilnavnet ”Træslottet”. Restauratør Vilhelm Hammer havde købt det nærliggende ”Krudthus IV” af Krigsministeriet og ombygget det til en restauration. Navnet ”Hammers Restaurant” fulgte i 1939 i den nye terminal og sønnen Svend videreførte virksomheden.

August 1928. Kastrup Lufthavn for enden af Amager Strandvej. Kørte man ligeud kom man til “Hammers Restaurant”, der var indrettet i et nedlagt krudthus.

Navneskift

Ofte hører man begrebet ”Kastrup Lufthavn”. Det hed flyvepladsen også fra 1925 til 1939. Da den nye Vilhelm Lauritzens Luftbanegård (Terminal) blev åbnet den 11. april 1939 uden større festivitas benyttede man lejligheden til at ændre navnet til ”Københavns Lufthavn”.

Man havde aflyst festlighederne omkring den nye store flotte terminal, da arealerne omkring bygningen ikke var færdiganlagt. Desuden var der sket et flystyrt i Jylland med dødelig udgang dagen før indvielsen.

August 1938. Vilhelm Lauritzens terminal (lufthavnsstation) er under anlæg tæt op ad den ældste administrationsbygning. Terminalen blev taget gradvist i brug fra april 1939. (Foto: Kgl Bibliotek).

Næsten på etårs-dagen for ibrugtagningen af den moderne nye lufthavnsbygning blev Danmark besat af tyske tropper. Formelt fortsatte den danske administration.

1935. Man samlede mærker fra kaffetilsætningen Richs. Nu er det årlige passagerantal helt oppe på 30.000. (Fra Richs-album “Ud i vort skønne Land”).

Se galleri fra Kastrup Lufthavn herunder:

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?