Coronavirussen rammer som hammer i den danske turisme. Allerede nu ser vi store kongresser, der aflyses, krydstogtskibe, der ikke anløber og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme.
Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder, skriver Wonderful Copenhagen i en frisk pressemeddelelse:
Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr.
”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sidste år bidrog hovedstadens turisme med en omsætning på 50. mia. kr., 60.000 fuldtidsjobs og et offentligt provenu til vores velfærdssamfund på 16 mia. kr. Så også her er der meget på spil den kommende tid,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
På tværs af hele branchen
Wonderful Copenhagen samarbejder bredt med hele branchen fra hoteller, attraktioner og havne til kulturinstitutioner, restauranter, transportører og laget af underleverandører, og billedet er dystert på tværs af hele branchen.
”Hovedstaden har, indtil nu, haft en succesfuld, international position i forhold til både erhvervsturismen, krydstogtturismen og storbyturismen. En position, som først og fremmest skyldes et tæt samarbejde mellem flere hundrede forskellige aktører om at udvikle turismen og markedsføre destinationen. Aflysninger, kæmpe nedgang i besøg og milliardtab i omsætning har kæmpe konsekvenser på den korte bane. Men de næste par uger og måneder kan samtidig sætte så dybe spor, at der er stor risiko for, at det vil tage år at genoprette hovedstadens turisme og internationale position på området,” siger Mikkel Aarø-Hansen og fortsætter:
”Derfor er er der lige nu to ting, der er helt afgørende. Dels, at der er et konkret og stærkt fokus på at hjælpe branchen gennem krisen på den helt korte bane. Og dels, at vi samtidig holder fokus på tiden efter krisen, hvor vi får brug for at stå endnu mere sammen end nogensinde før. Fra vores side er vi i fuld gang med at forberede nye tiltag og ny markedsføring, og vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan, for at hovedstadens turisme kan komme godt og hurtigt op i gear igen, så snart krisen er ovre.”
Fakta om hovedstadens turismes internationale position, der nu er på spil:
- Hovedstaden har flere internationale overnatninger end de konkurrerende nordiske hovedstæder
- Hovedstaden er nummer 16 på listen (ICCA) over internationale kongresbyer
- Hovedstaden er nummer 12 på liste (Burson Cohn & Wolfe’s) over internationale sportsbyer
- Hovedstaden er en af Nordeuropas mest populære krydstogtdestinationer