Missionen er en lettere tilgængelig vej til kunsten

Du kender de populære, stemningsfulde Amagerplakater i støvede pastelfarver og til priser, hvor alle kan være med. Kunstneren bag hedder Stefan Cantagallo. Hans hjerte banker for at gøre kunst lettere tilgængelig – både for dig som køber og for alle de talentfulde ukendte kunstnere, der ellers aldrig ville blive opdaget.

Stefan Cantagallo fra Designkunst sammen med Illustrator Line Klintrup som bl.a. står bag tegningen af Herolds Varehus. Den er tegnet som både støtte og bevarelse af det gamle hus. Foto: AmagerNyt.dk

Af Pia Melander Guilbert

Tårnby 2016. Stefan Cantagallo arbejder som selvstændig mediegrafiker og deler kontor med tre andre. De andre vil lave en messe, hvor de promoverer små virksomheder på Amager.

– Det var en skidegod ide, så jeg tænkte, at jeg ville lave en plakat til messen, fortæller Stefan Cantagallo.

Uforberedt på efterspørgslen
Messen bliver aldrig til noget, men Stefan Cantagallo arbejder videre med ideen om en plakat med et Amagermotiv. Det bliver til en Kastrupplakat, en Dragørplakat, en Ørestadplakat, alle i støvede pastelfarver, med det han selv kalder et infantilt skær, præget af, at han på det tidspunkt er småbørnsfar. En for en bliver illustrationerne bygget op fra bunden med håndværksmæssig stolthed. Bagefter poster Stefan Cantagallo plakaterne på sociale medier.

– Herfra gik det lynhurtigt, og jeg var fuldkommen uforberedt på efterspørgslen. Heldigvis fik jeg hjælp af Jens Lindeblad, som er ekspert i markedsføring på sociale medier, og blandt andet står bag facebookgruppen We Love Amager. Han hjalp mig med at få styr på ordrerne og bygge en webshoppen designkunst.dk

Fra polyesterundertøj til fidgetspinnere
En stand på Dragør Marked i sommeren 2017 øger salget yderligere.

– Vejret var godt, og vi havde gjort os meget umage med at sætte standen flot op. Når de fleste andre sælger polyesterundertøj og fidgetspinnere, lyser indrammede plakater med motiver, folk genkender, godt op, og da de så hørte, at ham kunstneren sad ”lige derovre”, ville de også gerne snakke med mig. Jeg er et meget privat menneske, så det var ret overvældende, fortæller Stefan Cantagallo smilende.

Vil give noget tilbage
Ilddåben kalder han i dag den periode, hvor successen med designkunst gik fra nul til 100. Efterspørgslen på Amagerplakaterne er stadig stor, og der kommer hele tiden nye motiver til. Andre populære eksempler er København- og Sjællandsplakaterne. Der er også indgået forhandleraftaler, så Sydhavsøerne, Syd- og Vestsjælland nu også er repræsenteret, og succesen har givet Stefan Cantagallo lyst til også at hjælpe andre kunstnere på vej:

– Kunstnere er de dårligste sælgere i verden. De vil meget hellere sidde i et mørkt kvistværelse og tegne for sig selv end at promovere deres kunst og muligvis få afslag. Selv var jeg heldig at få hjælp til at komme ud over rampen, og jeg vil gerne give noget tilbage, understreger han.

Derfor kan du også købe eller leje kunst af talentfulde ukendte kunstnere på designkunst.dk, der I 2019 vandt den lokale Rotarys iværksætterpris.

Du kan følge Designkunst på Facebook eller se alle de flotte plakater og læs mere på hjemmesiden www.designkunst.dk

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?