Mikrobryggeri tager innovation til nye højder

Hjem-IS koncept og virtuel ølsmagning. Det er nogle af de kreative ideer, mikrobryggeriet People Like Us har realiseret for at komme gennem krisen, der ramte dem på det værst tænkelige tidspunkt.

Udover at sælge øl, har mikro-bryggeriet People Like Us et andet formål, nemlig at skabe job til socialt udsatte grupper, som flexjobbere, førtidspensionister samt mennesker med psykiatriske lidelser. Foto: Virksomhedsguiden.dk

Af Pia Melander Guilbert

På Vermlandsgade 2 ligger en lille bottleshop. Den tilhører mikrobryggeriet People Like Us, der producerer 15 til 20 slags forskellige specialøl. Udover at sælge øl, har People Like Us et andet formål, nemlig at skabe job til socialt udsatte grupper, som flexjobbere, førtidspensionister samt mennesker med psykiatriske lidelser. 

Lyder det i forvejen som noget, der smager af innovation? Så bare læs her, hvad der skete, da corona-krisen pressede det lille Amager-bryggeri med lager på Kirstinehøj.

Grafik: Virksomhedsguiden.dk

Eksport, ølfestival og dårlig timing

Coronakrisen ramte ifølge virksomhedsguiden.dk People Like Us” på det værst tænkelige tidspunkt:

People Like Us havde netop investeret i at kunne rykke ud på eksportmarkedet. En stor ølfestival var også planlagt, og virksomheden havde købt øl ind fra andre firmaer, da statsministeren kom med sin første corona-restriktion: arrangementer skulle holdes under 1000 deltagere. Festivallen blev gennemført, men med langt færre deltagere end forventet.

People Like Us fik lavet aftaler med flere barer om at aftage øllen, men så kom påbudet om at lukke alle barer.

Billig øl på kundens flasker

Tilbage stod People Like Us med en masse øl og en udfordret likviditet. De mange ølfustager blev kørt til butikken på Vermlandsgade, og virksomheden lavede et facebookopslag om, at folk kunne komme og købe konkurrenternes øl billigt, hvis de selv medbragte tomme flasker og beholdere. 

– Det er fantastisk at se, hvordan folk rykker sig sammen og bliver mere lokale. Mange af dem, der er kommet i butikken de seneste uger, vidste slet ikke før krisen, at vi eksisterede. Coronakrisen har virkelig skabt en opmærksomhed om at stå sammen og hjælpe hinanden, udtaler indehaver Lars Ejersted Carlsen til virksomhedsguiden.dk 

Virtuel ølsmagning og Hjem-IS koncept

People Like Us havde dog også brug for nye salgskanaler til at komme af med sin egen øl. Man begyndte derfor at producere pakker med fem til ti forskellige slags øl og afholde en ølsmagningsevent hver lørdag. Her introducerer virksomhedens brygmester de udvalgte øl og fortæller om deres historie. Det er blevet en stor succes. Den første event havde over 50 deltagere.

Et andet initiativ er, at PeopleLike Us er begyndt at køre øl ud til forbrugere i hele landet. Der er arrangengeret en rækkeopsamlingspunkter fra København til Randers og Ry. Her kan kunderne hente sine ølpakker, som i forvejen er betalt via webshoppen eller mobilepay. 

– Vi startede kampagnen mandag, og allerede fredag kører vi ud til kunder over det meste af landet. Vi har arrangeret opsamlingsspot på ruten, og alt foregår efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vi bliver ølbranchens svar på Hjem-IS, men uden kontanter og med aktiv brug af håndsprit og god sikkerhedsafstand, forklarer indehaver af People Like Us Lars Ejersted Carlsen til virksomhedsguiden.

3 bud på, hvad du kan gøre i din virksomhed

  1. Overvej, om forsyningskæden kan brydes op. Hvis et led i kæden lukker, kan der være andre kanaler ud til slutbrugerne.
  2. Tænk i digitale ydelser og digitale oplevelser. I en tid, hvor folk skal være hjemme hos sig selv, er der stor interesse for digitale aktiviteter, der skaber oplevelser og binder folk sammen.
  3. Udnyt, at der er stor interesse for at hjælpe kriseramte virksomheder – også når det gælder kommunikation og markedsføring på sociale medier. Det gælder ikke mindst lokalt.

Kilde www.virksomhedsguiden.dk

Følg People Like Us på Facebook ved at trykke på billedet herunder:

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?