Sundhedsstyrelsens 11 råd til mental sundhed

Er du bange for at få inde-kuller? Sundhedsstyrelsen har fremsat 11 råd til at vedligeholde den mentale sundhed under lockdown-perioden.

1. Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme

Uden faste mødetidspunkter skrider rutinerne og dermed sengetiderne nemt. En regelmæssig døgnrytme og tilstrækkelig søvn er med til at styrke den mentale sundhed.

2. Spis sundt og varieret

Formiddagsmad, mellemmåltid, eftermiddagssnack, kedsomhedschokolade. Kan du også falde i fælden? Sunde og varierede måltider giver energi til hverdagens udfordringer.

3. Hold dig fysisk aktiv

I denne tid, hvor vi bruger så meget tid derhjemme, er det vigtigt at prioritere fysisk aktivitet. Lav øvelser på stuegulvet, gå ture i den friske luft og kom udenfor dagligt. Dagslys løfter humøret.

4. Hold dig mentalt aktiv

Læs, spil et spil, skriv dagbog, lav kryds-og-tværs, hør musik og vær kreativ. Det er vigtigt for din mentale sundhed at holde hjernen i gang og aktiveret.

5. Skab struktur i hverdagen

Lav en plan eller et skema over aktiviteter for dagen eller ugen og indfør rutiner. Hvis du arbejder hjemme, så forsøg at arbejde i samme tidsrum som du normalt gør.

6. Husk på, at du gør en forskel

Husk på, at når du bliver hjemme er du med til at passe på udsatte borgere og sørge for, at Danmark hurtigere kan få epidemien på retur. Når du hjælper andre – uanset om du hjælper ved at handle for naboen eller ved at blive hjemme – hjælper du også din egen mentale sundhed.

7. Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand

Ring og skriv til familie og venner, tal sammen over video og brug sociale medier. Selvom du ikke kan være fysisk sammen med din omgangskreds, er det vigtigt at holde kontakten.

8. Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer

Det er ikke unaturligt at det tager hårdt på familierelationerne at være så tæt sammen i en tid, der ovenikøbet er præget af usikkerhed og bekymring. Tilgiv dig selv og dine nærmeste, hvis I mister tålmodigheden med hinanden til tider.

9. Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem

Begræns det tidsrum du ser eller læser nyheder i. Udvælg få pålidelige kilder til at få nyheder fra.

10. Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19

Sygdom skyldes virus, ikke personer. Dårlig samvittighed og bebrejdelser understøtter ikke dit mentale helbred. Vi gør det bedste vi kan med de ressourcer, vi hver især har til rådighed.

11. Pas på dig selv

Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre.

Kilde: sst.dk/coronasmitte og coronasmitte.dk

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?