Sociale medier redder lokale virksomheder under krisen

Hvad gør man som forretningsdrivende, når kunderne ikke længere henvender sig af sig selv? Her fortæller tre Dragør-virksomheder, hvordan de har fået succes med henholdsvis vin, take away og herretøj, mens Danmark har været lukket ned.

“Vi havde regnet med at få afsat 50 kasser, men når vi er færdige med alt det her pakkeri, har vi sendt et sted mellem 200 og 250 kasser afsted. Til sidst måtte jeg melde alt udsolgt, fortæller Nicolai, som allerede nu har planer om at gøre noget lignende igen snart. Privatfoto

Af Pia Melander Guilbert

En dag, Nicolai Larsen sad og drak et glas vin, fik han en ide. Sammen med Mikas Rudberg driver han webshoppen Vinomani, der sælger bæredygtig vin til både private og restauranter, og Nicolai kunne se, at der blev nødt til at ske noget. Corona-krisen havde midlertidigt lukket salget til restaurationsbranchen, og fredagspopup-butikken på A.P Møllers Allé var også lagt ned:

– Vi har flere Michelin-restauranter som kunder og havde en del dyr vin på lager. Jeg tænkte, at vi kunne lave en kasse med seks forskellige vine og sælge den til private, for på den måde at holde gang i salget, fortæller Nicolai.

En ven gav Nicolai et tip om, at AmagerNyts lokale Dragør-Facebookgruppe ”DragørNyheder” tillod gratis reklame under corona-krisen for at støtte de lokale. Nicolai skrev et opslag:

”Du får seks flasker til samme pris som restauranterne: kun 524”, stod der blandt andet.

– Det blev en kæmpe succes. Vi havde regnet med at få afsat 50 kasser, men når vi er færdige med alt det her pakkeri, har vi sendt et sted mellem 200 og 250 kasser afsted. Til sidst måtte jeg melde alt udsolgt, konstaterer Nicolai, som allerede nu har planer om at gøre noget lignende igen snart.

– Der kommer helt sikkert et nyt tilbud fra os meget snart. Vi arbejder også på at lave en driveinvinhandel, tilføjer han. 

Take away fra sejlklubben

At sadle om til 100 procent take away lyder måske meget lige til, når man i forvejen driver restaurant, men det er det ikke fortæller Charlotte Mathiassen, der er indehaver af Café Dragør Sejlklub:

–  Det har nok taget omkring 14 dage for os at lave den omstilling, konstaterer hun og uddyber:

– Dels tager det tid at pakke maden, dels er afhentningen mere komprimeret, fordi vi skal have mange retter ud til mange mennesker med kortere interval.

Favoritretterne er kulmule, wienerschnitzel og stegt flæsk med persillesovs, rapporter Charlotte, som også er meget glad og taknemmelig for, at sejlklubbens take away er blevet så stor en succes:

– Vi laver dagligt opslag på Facebook med billeder og beskrivelser af vores retter. De fleste dage er der fart på, og vi oplever en rimelig konstant efterspørgsel.

Hjemmeshopping og gavekort fra EAST

Hos EAST på Kongevejen er gavekort og hjemmelevering i øjeblikket noget, der sælger godt.

Marianne og Nicklas klarer både ekspedition i forretningen og gratis hjemmelevering. Og særligt hjemmeleveringerne er blevet populære hos kunderne. Foto: AmagerNyt

– Vi har lavet et gavekort, hvor man får 25 procent ekstra oveni, og det har været meget populært, fortæller indehaver Nicklas Kristensen:

– Vi har også mange hjemmeleveringer. I dag har jeg været ude med et gavekort og en pakke, men der er også en del, som ringer og siger, at de skal bruge en skjorte, og så tager jeg hjem til dem med et udvalg i deres størrelse.

I virkeligheden er hjemmelevering noget, EAST altid har haft. Og det er gratis, også selvom kunden bor langt fra Dragør.

– Det har bare ikke været noget, vi har været nødt til at reklamere med før, konstaterer Nicklas, som især har brugt Instagram til at fortælle om sine tilbud og også har skrevet ud til de kunder, der står i hans kundekartotek.

– Mange af de kunder, jeg har været hjemme hos, har nok købt mere, end de normalt ville have gjort. Måske fordi, de har mere tid lige nu, måske fordi deres kone også er hjemme og siger ”Ej den skjorte klæder dig virkelig godt.”

Selvom EAST har solgt bedre under corona-krisen end først frygtet, er de mange solgte gavekort også lidt en joker, der gør, at Nicklas ikke helt ved, hvor meget han kommer til at sælge de næste måneder.

– Hvis folk for eksempel vælger at bruge deres gavekort, når vi holder udsalg, tjener jeg jo ikke noget. Derfor har vi besluttet, at i morgen er sidste dag med tilbud på gavekort, understreger Nicklas, som har oplevet det som en stor fordel at drive butik i et meget lokalt miljø under krisen:

–  Min oplevelse er, at folk går endnu mere op i at støtte lokalt i krisetider. Og at det lokale rækker længere. Jeg har både haft kunder fra Tårnby og Sundby, som nævnte, at de var glade for at støtte lokalt.       

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?