I 1800-tallet foregik al trafik mellem Sjælland og Amager vi Knippelsbro. Militæret havde en mindre træbro på det sted, hvor Langebro ligger i dag.
I 1903 åbnede en ny Langebro, der også måtte benyttes af civile. Svingbroen, som den blev kaldt, eksisterede til 1930, hvor der blev bygget en ny ”midlertidig bro”.
Af Dines Bogø
Forbindelse til Langebro foregik via Langebrogade til man i 1907 kunne åbne en by bred forbindelsesvej, som vi i dag kender som Amager Boulevard.
Den nye bro blev benyttet af sporvogne, jernbanetog, fodgængere, cyklister, hestevogne og bilister.
Op til 1915 betalt man stadig bompenge for at komme ind i København. Opkrævningen foregik bl.a. ved den tidligere kommunegrænse mellem Sundbyerne og København, der lå ved Prags Boulevard.
Fra 1907 fordelte trafikken sig ved krydset Amagerbrogade / Amager Boulevard. Senere kom der yderligere forbindelse til Amager Boulevard via Amagerfælledvej, Artillerivej og Islands Brygge. I mange år kunne man også køre i bil fra Christianshavn til Amager Boulevard via Langebrogade.
Bygninger på Amager Boulevard
Amager Boulevard er anlagt på et militært og område kaldet Enveloppen. Fransk udtryk for en vej, der går uden for en voldgrav. På nordsiden af Enveloppen ligger Christianhavns Voldgrav. Militæret brugte Enveloppevej til afpatruljering af voldarealet.
På norsiden af stykket, hvor Amager Boulevard svinger væk fra kanalen, lå der forskellige tømmerpladser. I 1923 blev Den Kgl. Mønt opført på hjørnet af Amagerfælledvej, hvor Falcks Redningskorps tidligere havde haft sin entreprenørafdelingen. I 1932 åbnede Kvinderegensen, oprindelig kollegium for kvindelige studerende.
På det sidste stykket mod Amagerbrogade blev der på begge sider fra 1909 opført store beboelsesejendomme. Før den tid var det kun tilladt at have lette træbygninger, da det skulle være frit udsyn af hensyn til skudfelt fra Christianhavns Vold.
Over for Den Kgl. Mønt lå Statsprøveanstalten (mekanisk afprøvning byggematerialer m.v.) fra 1919 og nedrevet i 1995. Grunden er først blevet bebygget for få år siden.
Ved siden af finder man Statens Serum Institut, der er blev opført fra 1902 og senere udvidet med Artillerivejens kaserne.
På sydsiden af Amager Boulevard op til Islands Brygge lå ”Ny Tøjhus” også kaldet Hærens Geværfabrik. På hjørnet af Artillerivej over for Serum Instituttet var der kolonihaver indtil Hotel Scandinavia blev opført i 1973.
I 1975 blev de fleste bygninger på Tøjhusgrunden nedrevet, da man ikke ønskede, at de tomme bygninger skulle besættes af uvedkommende. De sidste af hærens bygninger blev nedrevet i 1990.
Trafikanter mellem Sjælland og Amager kunne fra 1959 også benytte Sjællandsbroen og fra 1987 yderligere Kalvebodbroerne.
I dag findes der også tre gang- og cykelbroer over havneløbet.