Efter et par år med røde tal, har North Media, som blandt andet står bag ugeavisen Amager Bladet og netsiden kbhliv.dk, solgt sin avisproduktion til Jysk Fynske Medier, der kalder købet for en redningsaktion nærmere end et givtigt køb.

Af Pia Melander Guilbert
Efter i syv år at have hørt under North Media, bliver ugeavisen Amager Bladet og den dertilhørende netside kbhliv.dk nu overtaget af jyske hænder. Det sker i forbindelse med, at North Media sælger hele sin avisproduktion, heriblandt også Helsingør Bladet, Vanløse Bladet, Frederiksberg Bladet med flere.
North Media Aviser købte Amager Bladet af Berlingske Medier tilbage i 2013, men har de seneste år kæmpet med røde tal. Det vides endnu ikke, om salget kommer til at medføre fyringer, men administrerende direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener oplyser til MediaWatch, at North Media Avisers direktion og ledelse i udgangspunktet ikke følger med under det nye ejerskab.
Jyderne ikke nye på sjællandsk marked
Bestyrelsesformand i Jysk Fynske Medier Per Westergård understreger over for Media Watch at det sjællandske marked ikke er fremmed land for koncernen:
”Vi har i forvejen forretninger, der ikke er bundet til Fyn og Jylland, på det digitale marked, og hvor vi også har kundebaser på Sjælland og i København,” siger han med henvisning til den digitale markedsplads Gul og Gratis og dealsiderne deal.dk og Spot Deal, som Jysk Fynske Medier købte af JP/Politikens Hus i 2018.
Overskud om tre år
Salget har ifølge såvel North Media som Jysk Fynske Medier afspejlet et presset marked, uden at nogen af partnerne vil oplyse den eksakte pris. Jysk Fynske Medier håber på at få tjent købet ind i løbet af tre år, oplyser Per Westergård til MediaWatch.