Sporvognsnettet i København blev påvirket på mange måder under besættelsen. Al privat bilkørsel var indstillet. Mange cyklister kunne ikke skaffe nye dæk. Der var el-restriktioner. Mange sporvogne var nedslidte.
Af Dines Bogø
Besættelsen
På linje 2 nedlagde man stoppesteder under besættelsen, som på andre linjer, for at spare på elforbruget. Driften helt til Sundbyvester Plads blev periodevis indskrænket.
På Sjællandssiden måtte Københavns Sporveje anlægge nye spor, omlægge ruter m.v., når Værnemagten afspærrede gader. F.eks. Jernbanegade, Vestre Boulevard, Vester Farimagsgade, Dronningens Tværgade m.v.
Det kom direkte til at påvirke Amager-siden, da sabotører fra BOPA sprængte Langebro den 27. marts 1945. Ingen sporvogne kunne passere Langebro og Værnemagten forbød derefter al sporvognskørsel på Knippelsbro.
På Amagersiden måtte sporvognene vende ved Christianhavns Torv i sløjfen ved Dronningensgade / Overgaden oven Vandet.
I april 1945 blev der etableret kørsel for ældre og gravide med hestevogn mellem Christianshavns Torv og Børsbroen, hvor linje 2 vendte på Sjællandssiden.
Linje 2 får nye vogne og nedlægges
I en tidligere artikel om linje 2 var remisen i Augustagade omtalt. Remisen blev nedtaget omkring 1904 og flyttet til en mark på nuv. Georginevej 2-8, Kbh.S. Omkring 1948 blev bygningen igen nedtaget og nu flyttet til den sidste placering på Nordmarksvej 20 i Kastrup.
Linje 2 adskilte sig fra de øvrige linjer. Otte nye bogievogne, der blev bygget på Sporvejenes værksted fra 1949, kørte kun på linje 2 og den tilsvarende natlinje B. Man kunne dog også senere se vogne kaldet ”Dukke Lise” i blå-hvid farve køre på Turistsporvognens rute.
København var Nordens største sporvejsby, da sporvejsnettet var mest udbygget. Fra 1955 begyndte Københavns Sporveje, at nedlægge og erstatte sporvognslinjerne med busser.
Den sidste sporvognslinje i København blev nedlagt i 1972. Allerede den 19. oktober 1969 var linje 2 dog blevet omlagt til ”moderne dieselbusser”.
Selve overgangen i 1969 blev markeret med en stor kavalkade af ældre sporvogne og busser, der kørte på strækningen for sidste gang.
Heldigvis er de fleste typer sporvogne, der har kørt i Aarhus, Odense og København, bevaret af Sporvejhistorisk Selskab, hvor man på Skjoldenæsholm, kan opleve mange vogne i drift.
Lige siden den tyske billedkunstner Ina Wittbold sidste år overtog havnegalleriet, er hendes idéer blevet til virkelighed. Det er nemlig vigtigt for hende, at galleriet ikke alene tilbyder kunst, men også skaber oplevelser