Da Amagerbanen åbnede i sommeren 1907 var det mellem Amagerbro og Dragør. En imponerende strækning på 12 km og det tog også hele 29 minutter at køre fra København til Dragør.
Af Dines Bogø
Fra Amagerbro Station på Amagerbrogade var der et forbindelsesspor til DSB’s Godsbanegård ved Kalvebod Brygge på Sjælland.
Sporet førte via Islands Brygge over de skiftende udgaver af Langebro.
Amagerbanen var en kombineret gods- og personbane. Skinnerne var i 1907 lagt langs Amager østkyst, da det var her man fandt industriområdet.
Forbindelsessporet til DSB blev udelukkende anvendt som godsbane eller af rejsende med særtog.
Gradvis nedlukning
Persontrafikken stoppede i 1947. Desuden var der et stop i to år (1. april 1938 – 5. maj 1940). I 1938 troede man, at trafik på Amagerbanen permanent skulle overgå til dieselbusser.
Godstrafikken fortsatte, men i 1957 blev banen lukket mellem Kastrup og Dragør, da Københavns Lufthavn igen skulle forlænge bane 04-22.
Den 1. oktober 1975 blev Amagerbanen overtaget af DSB og i 1991 ophørte den sidste egentlige jernbanetrafik.
Lige inden overtagelsen kom banen i rampelyset, da den blev benyttet til en række optagelser til filmen ”Olsen-banden på sporet”, der havde premiere få dage før DSB overtog strækningen.
På dele af det gamle jernbaneareal ligger Metro M2 i dag. Den delstrækning af M2 åbnede i 2007.
Amagerbanens Jernbaneklub lavede i slutningen af halvfemserne flere arrangementer med særkørsel.
En planlagt julekørsel i 1998 blev aflyst, da der var blevet lagt asfalt flere steder på skinnerne.
Amagerbanen i dag
Fra Vermlandsgade 33B langs Uplandsgade finder man stadig det gamle jernbanespor. En forening arbejder med stor opbakning på, at bevare en lille strækning på 1,2 km.
Flere steder på Islands Brygge finder man stadig rester af DSB-sporene.