Coronakrisen får langvarige følgere for luftfarten, og omkostningerne ved at holde Københavns Lufthavn i drift overstiger nu betydeligt indtægterne. Samtidig udfases hjælpepakkerne. Derfor påtænker CPH nu at nedlægge 650 fuldtidsstillinger.

Af Pia Melander Guilbert
I første halvår af 2020 havde Københavns Lufthavn (CPH) et samlet underskud før skat på 227,9 millioner. Forventningen er, at andet halvår vil give et endnu større underskud. Det skriver CPH i en pressemeddelelse udsendt i dag.
Som en konsekvens forudser lufthavnen at skulle nedlægge 650 fuldtidsstillinger. Det vil give en besparelse på cirka 325 millioner. Dog forventes effekten i 2020 at være begrænset på grund af de eksisterende opsigelsesvarsler.

Færre fyringer pga. lønkompensation
Administrerende direktør Thomas Woldbye udtaler:
– Vi skal indrette os til en periode med lavere aktivitet, så vi som lufthavn fortsat kan være et konkurrencedygtig og attraktivt knudepunkt i Nordeuropa. Vi skal kunne fastholde og tiltrække flyruter til gavn for væksten og beskæftigelsen i Danmark, ligesom det er helt afgørende, at vi kan fastholde vores arbejde med og høje ambitioner om at bidrage til den nødvendige grønne omstilling af dansk luftfart.
Thomas Woldbye understreger dog også, at hjælpepakkerne, og især den seneste forlængelse af lønkompensationsordningen, har været en stor hjælp, der har resulteret i, at man kan afskedige færre, end hvis ordningen ikke havde været der:
– Men med udviklingen i flytrafikken må vi ulykkeligvis erkende, at det ikke er muligt for os at fastholde det samme antal medarbejdere som før coronakrisen, konkluderer han.

Samarbejde om den bedst mulige proces
Vurderingen er, at flytrafikken først vil være tilbage på normalt niveau et sted mellem 2022 og 2024.
– Derfor indleder vi nu drøftelser med lufthavnens tillidsfolk om, hvordan vi bedst muligt kan tilpasse lufthavnens arbejdsstyrke til den virkelighed vi står over for, forklarer Thomas Woldbye.
HR-direktør i lufthavnen, Kirstine Bergenholtz udtaler:
– Vi vil gøre vores yderste, for at processen omkring opsigelserne bliver så ordentlige som muligt og prøve at hjælpe opsagte kollegaer videretil deres næste job. Derfor samarbejder vi med vores tillidsfolk, såvel som det nyetablerede jobcenter i lufthavnen og fagforeningerne om at finde gode løsninger for de berørte.