Reportage: Dragørelever er tilbage til udendørsundervisning

Snorkling, SUP-surfing og fiskeri. I Dragør hittede udendørsundervisningen, længe før corona lukkede klasselokalerne, og nu er der allerede gang i Friluftsskolen ovenpå en velfortjent sommerferie.

SUP-surf og makrelindvolde

Aaaaaaad!” lyder hvinene bag Maritimt Hus.

”Nu har Martin sprættet en makrel op,” griner friluftsvejleder Kay Weiss, ”man kan altid høre, hvor langt de er i undervisningen derovre.”

Kay er ved at gøre SUP-boards klar til 8. klasserne, der skal lære at ro stående på en form for surfbrædder. De unge lærer om roteknikker, sikkerhed på vandet og kvaliteten af friluftsliv. Og så er det et værdsat afbræk fra bøger og klasseundervisning.

På den anden side af Maritimt Hus står naturvejleder Martin Sleimann. Han underviser 1. klasserne i havet.

”Hvordan trækker en fisk vejret under vandet?” spørger Martin, inden han viser på en makrel, hvor man kan se gællerne. Han åbner fiskens bug og viser, hvor hjertet sidder. Det udløser hvin og skrig blandt drenge såvel som piger.

En stor del af undervisningen foregår ved Maritimt Hus, fordi den er en af Dragørs to grejbanker. Den indeholder SUP-boards, redningsveste, fiskenet, kajakker, snorkler, bestemmeduge, mikroskoper, dissektionssæt og meget mere.

Efter undervisningen trækker børnene i redningsveste og får selv lov at fiske fra bådebroen bag fortet. De fanger strandkrabber, tangrejer, tanglopper, tangnål og vandmænd.

”Vil du ikke hjælpe? Jeg har slet ikke fanget noget endnu,” spørger en af pigerne med bedende øjne, og selvom undertegnede mest var med som journalist, lagde vi os alligevel på maven på broen og trak fiskenettet gennem vandet, der føltes tykt af tang.

”En tangnål!” udbrød pigen begejstret, da vi undersøgte vores fangst, ”jeg har fanget en tangnål!”

Udendørsundervisning fik et massivt opsving i hele landet under nødundervisningen inden sommerferien. Nu er de fleste skoleelever tilbage i klasselokalerne på behørig afstand, men i Dragør Kommune var udendørsundervisningen allerede en stor del af det faste skema inden nedlukningen. Og hverken elever eller lærere er kede af at være tilbage i det store klasselokale under åben himmel.

Snorkling og sikkerhed ved vand

I disse dage er der fuldt hus på Pontonerne foran fortet hver formiddag. Men sommerens morgenbadegæster er erstattet med skoleelever iført våddragter, svømmeveste og -fødder og neongule snorkelmasker. 6. og 7. klasserne skal snorkle efter krabber, muslinger og kalksten.

På brædderne ligger store bingoplader med billeder af havdyr, som de skal ud at finde. Det hold, der først får fuld plade, vinder æren. Ikke alle elever har prøvet at snorkle, og inden de overhovedet får våde tæer, bliver de undervist i at få al udstyret rigtigt på.

Under havoverfladen piler strandkrabber hen over bunden med kløerne hævet over sig, klar til kamp, men de er ikke så skræmmende, når man kun flyder i overfladen, lyder det fra eleverne.

Også 4. klasserne har været i vandet i august måned – men i bedste vikingestil var det uden våddragt. På Dragør Søbad har bademester Tanya Ingwes og Lone Klærke Hansen underviste i havsvømning og sikkerhed ved vandet.

”Det er rigtig vigtigt at de kender badeanstalten,” fortæller Tanya Ingwes,”omkring 4. klasse er der mange, der får lov til selv at komme ned at bade. Vi synes, det er vigtigt, at de lærer kulturen at kende omkring stranden og vandet.”

Tanya og Lone tager udgangspunkt i de fem baderåd, og så lærer de dem om vinden, vandet og strømmen.

”Vi lærer dem, hvad de skal være opmærksomme på med vinden og strømmen, når man for eksempel har badedyr med,” siger Tanya.

De fem baderåd er strandens færdselsregler og lyder: Lær at svømme, gå aldrig alene i vandet, læs vinden og vandet, lær stranden at kende, slip ikke børnene (og hinanden) af syne. Efter undervisningen var der selvfølgelig plads til badning og fri leg for vandhundene!

 

Seneste artikler

 
 

Fik du læst?