Cyklistpavillon i Sundby

I begyndelsen af forrige århundrede kiggede man stadig, når man så cyklister. Cyklen var endnu ikke blevet et almindeligt transportmiddel, men mest noget for foretagsomme hobbyfolk. I 1903 blev der på Amagerbrogade åbnet noget så eksklusivt som en ”Cyklist Pavillon”.

1903. Amagerbrogade Den flotte pavillon er opført af fabrikant Sophus Falck, der havde fabrik på daværende Jagtvej 67.

Af Dines Bogø

Bødkermester Carl Rasmussen, der i 1889 var kommet fra Østerbro til Kastrup, købte i 1900 et mindre areal på Amagerbrogade 241 ved nuværende Sundbyvester Plads. Han fornemmede, at området, der lå i ”Sundbyernes Kommune”, ville blive en del af Københavns Kommune inden for få år.

1904 og 1906. Terrassen foran den oprindelige træbygning er blevet overdækket og ”Cyklistpavillonens Selskabslokaler” i ny stil er tilføjet mod nord. I baggrunden ved træerne bag den oprindelige pavillon ligger Carl Rasmussen villa ”Søvang”. (Fotos: A. Jørgensens postkortsamling).

I eksisterende bygninger indrettede han sit bødkerfirma, men han havde samtidig en gammel drøm om at blive restauratør. Han ville opføre i restauration ved siden af sin villa ”Søvang” og bødkerværkstedet. Meget hurtigt købte han arealet bagved helt ned til Grækenlandsvej. Gerbrandskolen, der blev opført i 1948, ligger på noget af arealet.

1945. Området ved ”SP” = ”Sundbyvester Plads. Københavns Kommune overtog Carl Rasmussens tidligere forlystelseshave i 1917. I jorden kunne man efterfølgende i mange år finde ting fra den gamle restauration og tilhørende tivoli. I 1948 blev Gerbrandskolen opført. Først omkring 1992 blev villa Søvang ved Amagerbrogade nedrevet, da AAB afd. 75 blev opført.

Stedet skulle tiltrække cyklisterne, men også Københavnerne, der let kunne komme derud med sporvogn. Fra endestationen ved Sundby Remise var der kun ”fire minutters rask gang” til Cyklist-Pavillonen.

16. august 1969. Sidste driftsår for sporvognslinje 2. I baggrunden ses villa Søvang, Amagerbrogade 239. (Foto: Gunnar W. Christensen).

Sophus Falck havde bygget pavillonen

Det var ”Jagtfalken”, der havde stået for opførelsen af den store træpavillon. ”Jagtfalken” var den telegramadressen fabrikant Sophus Falck (senere stifter af Falcks Redningskorps i 1906) brugte fra 1890 i sin jern- og trævarefabrik på Jagtvej 67 (i dag Jagtvej 103) i København.

I Carl Rasmussens nye restaurant var der plads til 300 gæster. Der var baghave, men man kunne også vælge, at sidde foran ved vejen ved den flotte blomsterfontæne.

Madkurve kunne medbringes og et mindre orkester sørgede for underholdningen.

1905 og 1909. Den store udbygning. Oprindelig Cyklistpavillon er blevet udbygget. (Fotos: A. Jørgensens postkortsamling).

Udvidelsen

Carl Rasmussen havde fortsat nye planer og allerede i maj 1904 købte han et større areal af naboen mod nord. I alt var området nu på 5 tønder land. Han havde planer om at lave en cykelbane, men i første omgang udvidede han sin restauration med en tilbygning.

Oprindelig var det kun en sommerrestauration, men med udbygning og ombygning af den oprindelig pavillon var der mulighed for aktivitet hele året til glæde også for selskaber og foreninger.

Carl Rasmussen havde kontakt til flere cykleklubber og han drøftende sine planen om en påtænkte cykelbane med verdensmestren i sprint Thorvald Ellegaard.

I 1905 kan man konstatere, at der nu reklameres med nyt flot springvand i den store sal, der er udstyret med spejlglas og for første gang serveres Carlsberg Påskebryg.

Samme år kunne man i Amager Avis / Amager Bladet læse, at Carl Rasmussen havde planer om at indrette en forlystelsespark på den store grund. Der skulle være musiktribune, sommerteater, sportsplads, karrusel og gynger.

Carl Rasmussen havde også været i kontant med forskellige myndigheder. Han ville gerne have videreført sporvognslinje 2 fra Sundby Remise til området ved pavillonen. At videreføre linjen helt til kommunegrænsen var opgivet på forhånd.

Han havde tæt kontakt til direktør Hermann Ebert, der sad i Københavns Borgerrepræsentation. I september 1905 fejrede Ebert sin 50 års fødselsdag og hans 60 medarbejdere fik en festlig og fornøjelig aften i Cyklist-Pavillonen.

Løfter, der ikke blev holdt

Alt tegnede lyst og lykkeligt. Store planer for den kommende forlystelsespark ved nuv. Sundbyvester Plads var udarbejdet. Kontrakter var indgået og sporvejsselskabet havde lovet at videreføre strækningen til det nye tivoli, der skulle hedde ”Alhambra Park”.

Træerne voksede dog ikke ind i himmelen. Sommervejret kunne drille og selv om man havde gode forbindelser på Københavns Rådhus var det ikke altid nok.

1909. Skolepiger foran Cyklistpavillonen. (Foto: A. Jørgensens postkortsamling).

Som bekendt blev linje 2 først videreført fra Sundby Remise til Sundbyvester Plads i 1937. Mere om det ved en anden lejlighed.

Cyklistpavillon udbygges med et Tivoli. Læs mere her.

 

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Tivoli er åben…

FORÅR: Iklædt påskegult åbnede Tivoli i dag portene til dette års sommersæson, der varer til 22. september. Forlystelseshaven lægger ud med at markere Påske i

Læs mere »